شفا مگ

16 ماده غذایی برای جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مو

می توانید با مصرف غذاهای غنی از پروتئین که از ریزش مو جلوگیری می کنند مانند تخم مرغ، عدس، مرغ و گوشت گاو بدون چربی شروع کنید. جدای از این، شامل غذاهای غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروبیوتیک ها می تواند از طاسی جلوگیری کند. استفاده از محصولات مناسب مو، شستن برنج مو در هفته و حداقل استفاده از محصولات تایپ مو می تواند روغن های طبیعی را حفظ کرده و موهای شما را تقویت کند.

جلوگیری از ریزش مو

اگر نگران ریزش بیش از حد مو هستید، ما راه حلی پیدا کرده ایم! برای جلوگیری از ریزش مو می توانید این خوراکی های برتر را بخورید. مو برای سالم و قوی بودن به مواد مغذی مهمی نیاز دارد. ما می توانیم با انجام چند اصلاح رژیم غذایی، مانند بهبود مصرف غذاهای خاص، سبب استحکام مو شویم. این غذاها دقیقا چی هستند؟ 16 ماده غذایی برای جلوگیری از ریزش موی ناخواسته و تقویت رشد مو را در این مقاله فهرست کرده ایم.

بهترین غذاهای طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

1. تخم مرغ

یک تخم مرغ متوسط ​​(50 گرم) حاوی 6.3 گرم پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که فولیکول های مو را تقویت می کند . شواهد نشان می دهد که تخم مرغ می تواند مو را درخشان و قوی کند، از شکستن موها جلوگیری کند و شکنندگی را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد اسیدهای آمینه سولفور موجود در پروتئین ها پیش ساز سنتز پروتئین کراتین مو هستند که ریشه مو را تقویت کرده و از ریزش زودرس مو جلوگیری می کند .

مطالعات نشان می دهد که تخم مرغ حاوی یک عامل کلیدی رشد مو است که سلول های پاپیلای پوستی انسان (گروهی از سلول ها که تولید مو و چرخه رشد مو را کنترل می کنند) را برای رشد موهای جدید تحریک می کند .

تخم مرغ مملو از ویتامین B8 یا بیوتین است که به رشد مو کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

2. طیور

گوشت مرغ منبع عالی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است . اینها مواد مغذی ضروری برای تغذیه مو و جلوگیری از ریزش و طاسی مو هستند. کمبود پروتئین بر ساختار مو و رشد مو تأثیر می گذارد و منجر به تلوژن افلوویوم (ریزش موقت مو) می شود .

مطالعه دیگری نشان می دهد که کمبود مواد مغذی می تواند منجر به آلوپسی آندروژنیک (ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی)، طاسی با الگوی زنانه، تلوژن افلوویوم مزمن و آلوپسی آره آتا (لکه های طاس دایره ای) شود .

چربی حیوانی موجود در گوشت طیور - اسیدهای چرب امگا 6 - پاپیلای پوستی را تحریک می کند و چرخه رشد مو را برای موهای سالم کنترل می کند .

3. عدس

عدس هایی مانند عدس قرمز ، نخود فرنگی، عدس زرد، نخود و لوبیا قرمز سرشار از اسید فولیک، آهن، فسفر، روی، منیزیم و فیبر هستند . یک مطالعه نشان داد که کمبود مواد معدنی و روی منجر به آلوپسی منتشر (توزیع عمومی ریزش مو در پوست سر) در بین کودکان شد .

پروتئین های موجود در عدس نیز نقش مهمی در رشد موهای سالم دارند. کمبود مواد مغذی ، به ویژه کمبود اسیدهای آمینه ضروری و ریز مغذی ها، می تواند منجر به تلوژن افلوویوم، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه شود .

4. ماهی

ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که سلامت مو را بهبود می بخشد. روغن ماهی از ماهی خالخالی سلول های پاپیلای پوستی را تحریک می کند و با فعال کردن مسیرهای آناژن (مرحله رشد چرخه مو) باعث رشد مو می شود .

مطالعه دیگری نشان داد که مکمل روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 باعث رشد مو و کاهش نازک شدن موها می شود .

5. گوشت گاو بدون چربی

یک قطعه گوشت گاو بدون چربی سرشار از آهن، روی، سلنیوم، ویتامین ها و پروتئین های مفید بیولوژیکی است که باعث رشد موی سالم و کاهش ریزش مو می شود . کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند منجر به آلوپسی یا ریزش مو بدون اسکار شود .

6. گردو

گردو به عنوان "غذای مو" شناخته می شود زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است - مواد مغذی ضروری برای موهای سالم و شاداب - آنها همچنین سرشار از پروتئین و مواد معدنی کلان هستند که برای رشد مو مهم هستند .

گردو همچنین حاوی روی، آهن، سلنیوم و ویتامین های B1، B6 و B9 است که باعث تحریک رشد مو و کاهش ریزش مو می شود. آنها همچنین حاوی بیوتین، ویتامین E، پروتئین و منیزیم هستند که باعث تقویت مو و حفظ سلامت پوست سر می شود. کمبود این ویتامین ها و مواد معدنی منجر به ریزش مو می شود .

7. بادام

بادام سرشار از منیزیم، سلنیوم، پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین ها است . مطالعات نشان داده اند که منیزیم به عنوان یک عامل مشترک واکنش های متابولیکی مختلف که فولیکول های مو را تحریک می کند، عمل می کند . روزانه 4 تا 5 عدد بادام خیس خورده برای تقویت مو و حفظ رشد سالم مو مصرف کنید.

8. دانه ها

دانه ها، به خصوص تخمه آفتابگردان، سرشار از بتا سیتوسترول هستند که در پیشگیری از آلوپسی آندروژنتیک مؤثر است و رشد موی سالم را تقویت می کند .

دانه های کتان منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 و جایگزینی برای محصولات دریایی هستند . مطالعه روی میمون های رزوس نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 پوشش مو را بهبود می بخشد و از ریزش موی زودرس جلوگیری می کند .

دانه های کتان را خیس کرده و آسیاب کنید و به آب میوه ها، سالادها یا دسرها اضافه کنید. همچنین می توانید آنها را روی اسموتی ها یا کره بادام زمینی بپاشید.

سبزیجات برگ سبز - جلوگیری از طاسی

9. اسفناج

اسفناج یک سبزی برگ سبز است که سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، اسید فولیک و ویتامین ها است . این مواد مغذی برای رشد موی سالم ضروری هستند. سطوح بالای کلسیم موجود در اسفناج جذب ویتامین D را تسهیل می کند، ویتامین مهمی که از ریزش موی زنانه یا تلوژن افلوویوم جلوگیری می کند .

اسفناج همچنین سرشار از آهن است که اکسیژن رسانی به پوست سر را برای رشد موهای سالم بهبود می بخشد. افراد مبتلا به ریزش مو با الگوی مردانه و ریزش موی زنانه قبل از یائسگی سطح فریتین سرم پایینی را نشان می دهند . این وضعیت را می توان با گنجاندن غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی بهبود بخشید.

در مطالعه ای نشان داده شده است که آلوپسی آندروژنتیک زنان با سطوح روی و آهن کمتر مرتبط است . بنابراین، یک کاسه اسفناج بلانچ شده را ۲ تا ۳ بار در هفته برای تامین کافی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مصرف کنید.

10. کلم پیچ

کلم پیچ سرشار از ویتامین های A، K، C، اسید فولیک، کلسیم و منیزیم است . اینها مواد مغذی ضروری برای رشد موی سالم هستند. پیری یا سفیدی مو، کاهش تولید مو یا آلوپسی ناشی از استرس اکسیداتیو است . ویتامین های A و C موجود در کلم پیچ با کاهش و خنثی کردن رادیکال های آزاد از موها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

سبزیجات - نیروگاه ویتامین ها و مواد معدنی برای موهای سالم

11. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی مس، آهن، روی و پروتئین است که نقش مهمی در ریزش مو دارند، به ویژه آلوپسی  آره آتا و تلوژن افلوویوم . سیب زمینی شیرین همچنین سرشار از ویتامین A است که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد، عامل اصلی ریزش مو و سفید شدن موها عمل می کند .

12. هویج

هویج منبع ویتامین های A و C، کاروتنوئیدها و پتاسیم است . شواهد نشان می دهد که این سبزی ممکن است به سلامت مو کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مقدار زیاد یا کم ویتامین A برای مو مضر است. یک مطالعه نشان داد که کمبود ویتامین A منجر به موهای خشک و کم پشت می شود، در حالی که مقدار زیاد آن منجر به ریزش مو می شود .

13. فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از غنی ترین منابع ویتامین C است . آنها به جلوگیری از شکستگی و خشکی مو کمک می کنند. ویتامین C همچنین به جذب آهن کمک می کند و از نازک شدن موها جلوگیری می کند . علاوه بر این، فلفل دلمه ای منبعی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است که به درمان ریزش مو کمک می کند .

14. پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است که رشد مو را تقویت می کند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، بتاکاروتن، منیزیم و فیبر هستند. بنابراین، مصرف آب پرتقال می تواند به بهبود سلامت مو کمک کند .

غلات کامل - به موهای سالم کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند

15. جو

جو سرشار از فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است . یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات علوم زیستی استوایی نشان داد که مکمل توکوترینول (مشتق ویتامین E) استرس اکسیداتیو در پوست سر را کاهش می دهد - یکی از دلایل اصلی ریزش موی زودرس - .

پروبیوتیک ها برای جلوگیری از ریزش مو

16. ماست یونانی

ماست یونانی یکی از غنی ترین منابع پروبیوتیک است که سلامت روده را تقویت کرده و موهای سالم را تقویت می کند . یک مطالعه روی موش ها نشان داد که ماست غنی از پروبیوتیک باعث رشد فولیکول های مو و تاخیر در ریزش مو می شود .

علاوه بر گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی روزانه، می توانید از راه های دیگری نیز از ریزش مو جلوگیری کنید. چند نکته را در بخش زیر بررسی می کنیم.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو

  • موهای خود را به آرامی در دست بگیرید. آن را خیلی محکم نکشید.
  • آرایش مو را با ابزارهای داغ به حداقل برسانید و قبل از مدل دادن حتما از سرم محافظ استفاده کنید.
  • هرگز موهای خیس را شانه نکنید.
  • موهای خیس را با پارچه یا حوله مالش ندهید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.
  • از محصولات مراقبت از مو با توجه به نوع موی خود استفاده کنید.
  • بیش از 2 تا 3 بار در هفته شامپو نزنید زیرا پوست سر شما به زمان نیاز دارد تا روغن طبیعی خود را به دست آورد.

در حالی که اکنون می دانید چه غذایی می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را در اختیار شما قرار دهد، باید از عادات غذایی که ممکن است بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد یا باعث ریزش و شکستگی مو شود نیز آگاه باشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.