شفا مگ

عوارض چیپس و پفک در بارداری

مصرف زیاد چیپس و بیسکویت در زنان باردار باعث می شود کودک هنگام تولد از وزن کمتری برخوردار باشد. محققان دریافته اند مصرف چیپس و بیسکویت در هنگام بارداری باعث افزایش ماده ای به نام آکریلامید در بدن زنان می شود که ممکن است روند رشد جنین را به خطر اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی شود که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارد.

عوارض چیپس و پفک در بارداری

مطالعه ای که توسط مرکز پژوهشی اپیدمولوژی محیطی در بارسلونای اسپانیا انجام شده، نشان می دهد مصرف زیاد چیپس و بیسکویت در زنان باردار باعث می شود کودک هنگام تولد از وزن کمتری برخوردار باشد. محققان دریافته اند مصرف چیپس و بیسکویت در هنگام بارداری باعث افزایش ماده ای به نام آکریلامید در بدن زنان می شود که ممکن است روند رشد جنین را به خطر اندازد و در نهایت باعث تولد نوزادی شود که در مقایسه با نوزدان سالم تر سر کوچک تری دارد.

آکریلامید یک ماده شیمیایی است که در غذاهایی که با حرارت زیاد پخته می شوند، تولید می شود. این ماده معمولاً در غذاهایی مثل چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، نان و قهوه نیز یافت می شود.دانشمندان معتقدند عدم رشد کافی سر کودک ناشی از اختلالات پیش آمده در رشد سیستم عصبی نوزاد است و این امر نیز به نوبه خود ممکن است روند رشد کودک در دوران پس از تولد را تحت تاثیر قرار دهد.

یافته های این مطالعه نشان داده است که زنان بارداری که مواد حاوی آکریلامید بیشتری مصرف کرده اند، معمولاً کودکانی به دنیا می آورند که به طور متوسط 132 گرم سبک تر از دیگر کودکان متولد شده هستند و اندازه سر آنها نیز 0.33 سانتی متر کوچک تر است.این مطالعه در سال های بین 2006 تا 2010 بر روی 1100 زن باردار در کشورهای دانمارک، بریتانیا، یونان، نروژ و اسپانیا صورت گرفته، نشان داده است که تاثیر چیپس بر سلامتی جنین در حال رشد دقیقاً همانند تاثیر سیگار و مواد دخانی است.

پفک برای جنین بسیار مضر است

مصرف زیاد چیپس، بیسکویت و پفک در دوران بارداری ممکن است به قیمت به خطر افتادن سلامتی کودک تازه متولدشده تمام شود. همچنین باعث می شود نوزاد هنگام تولد از وزن بیشتری برخوردار باشد، در واقع خطر ابتلا به چاقی را در كودك افزایش می دهد. همچنین كودكانی كه از این مادران متولد می شوند بیشتر به بیماری دیابت ،افزایش كلسترول و فشار خون مبتلا می شوند.

امروزه نظر به صنعتي شدن جوامع و سهم بالاي توليدات صنعتي غذايي در تغذيه مردم، اطمينان حاصل كردن از كيفيت تغذيه اي و بهداشتي آنها اهميت فراوان دارد. با توجه به اين كه در كشور ما مصرف برخي از تنقلات غيرضروري و مضر همچون چيپس و پفك توسط مردم بويژه كودكان رواج يافته است، برشمردن معايب اينگونه محصولات منجر به آگاهي بيشتر مصرف كنندگان هنگام انتخاب مواد غذايي و تنقلي خواهد شد.مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفك داراي اثرات جبران ناپذيري است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.