شفا مگ

رفع تهوع صبحگاهی در بارداری

زنان باردار در طول سه ماهه اول بارداری مشکل تهوع و ناخوشی صبحگاهی دارند.عوامل زیادی باعث تهوع صبحگاهی می شود و هیچ درمانی دارد.اما راه هایی وجود دارد که باعث کاهش علائم تهوع صبحگاهی شود.در ادامه روش هایی برای کاهش تهوع صبحگاهی در دوران بارداری را بخوانید.

رفع تهوع صبحگاهی در بارداری
  1. علت تهوع و استفراغ
  2. درمان تهوع صبحگاهی

علت تهوع و استفراغ بارداری

در دوران بارداری اکثر زنان حالت تهوع و ناخوشی در صبح دارند که دلیل آن کاملا مشخص نیست، این مشکل می تواند بدلیل تغییرات فیزیکی و شیمیایی در بدن باشد.دلایلی که احتمال حالت تهوع در بارداری می باشد به شرح زیر است

گنادوتروپین جفتی انسانی

این هورمون خیلی سریع در اوایل بارداری افزایش پیدا می کند. کسی نمی داند این هورمون چه ارتباطی با تهوع دارد، اما با توجه به اینکه حالت تهوع همزمان با افزایش هورمون hcg افزایش پیدا می کند، می توان افزایش سطح این هورمون را یکی از دلایل حالت تهوع در نظر گرفت. در شرایطی که زنان سطح hcg بالاتری داشته باشند مانند زمانی که چندقلو باردارند، میزان تهوع و استفراغ بالاتری هم خواهند داشت.

استروژن

علت دیگری که ممکن است باعث تهوع مادران در دوران بارداری باشد، افزایش هورمون استروژن است که در اوایل بارداری زیاد می شود.

افزایش حس بویایی

احساس دل به هم خوردگی برای زنانی که تازه باردار شده اند، امری غیرعادی نیست مثلاً بوی یک ساندویچ از فاصله خیلی دور ممکن است باعث اذیت شدن یک زن باردار شود. برخی از بوها ممکن است تأثیر شدیدتری داشته باشد و بیشتر باعث آزار و حالت تهوع زنان باردار شود.

معدۀ حساس

امکان دارد برخی از زنان که دستگاه گوارشی آنها بسیار تحریک پذیر است، در اوایل بارداری علائمی شدیدتر از حالت تهوع داشته باشند. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که عفونت معده بر اثر باکتری هلیکوباکترپیلوری در زنان باردار باعث افزایش حالت تهوع آنها در بارداری می شود.

استرس

بر اساس برخی تحقیقات، حالت تهوع در برخی از زنان باردار ممکن است پاسخ غیرعادی به استرس آنها باشد. اگر شما پیوسته تهوع و استفراغ دارید، شاید بیشتر دچار استرس می شوید.


بیشتر بخوانید : روش های کاهش نفخ بارداری


 درمان تهوع صبحگاهی

اگر تهوع و استفراغ دارید می توانید از راه هایی برای کاهش آن استفاده کنید.بیشتر زنان باردار ناخوشی صبحگاهی را در طول سه ماهه اول تجربه می کنند. در حالی که درمانی برای آن وجود ندارد، چند روش هست که می تواند آن را کاهش دهد:

خستگی باعث افزایش تهوع می شود: در طول روز یا هنگامی که حالت تهوع دارید سعی کنید کمی بخوابید.

وعده های غذایی را کوچک کنید: در یک وعده همه چیز نخورید. به این معنی که وعده های غذاییتان را کوچک و سرشار از پروتئین وفیبر کرده و در فاصله های زمانی کمتر میل کنید. از مصرف غذاهای چرب و تند پرهیز کنید.

میان وعده ها را فراموش نکنید: همیشه یک بسته تنقلات همراه داشته باشید. چه وقتی به محل کار یا فروشگاه یا … می روید باید آجیل، میوه های خشک، تردک و بیسکویت با خودتان ببرین و بخورید. اگر زمان طولانی را بدون غذا بگذرانید، قند خونتان پایین آماده و به حالت تهوع منجر می شود.

مایعات زیاد بنوشید: کم آبی به حالت تهوع منجر می شود. پس در طول روز هر چند دقیقه یک بار آب بنوشید. شما می توانید از آبمیوه هم کمک بگیرید اما از نوشیدنی های کافئین دار دوری کنید.

نوشیدنی ها را یک دفعه ننوشید: نوشیدن بدون وقفه باعث احساس پُری می شود و دیگر نمی توانید بعد از آن غذا بخورید. سعی کنید مایعات جرعه جرعه بنوشید یا از نی استفاده کنید. در این صورت کمتر در طول روز اذیت می شوید.

درمان با بوها را امتحان کنید: برخی از زنان معتقدند بوی برخی از عصاره ها مانند لیمو، نعناع یا پرتقال می تواند به رفع حالت تهوع در آنها کمک کند. می توانید از اسپری یا افشانۀ روغنی استفاده کنید. یک یا دو قطره از این روغن ها را روی یک دستمال با خود حمل کنید تا در آغاز احساس تهوع آن را بو کنید.

هوای تازه تنفس کنید: هر روز عصر بیرون برید تا هوای تازه تنفس کنید. پیاده روی عصرانه یا یوگا یا ورزش های کششی سبک می توانند مفید باشند.

ویتامین مصرف کنید: کمک گرفتن از مکمل ویتامین B6 می تواند به بهبود بیماری صبحگاهی کمک کند. البته فراموش نکنید که در مورد مصرف این مکمل باید با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.