شفا مگ

قرص بلادونا پی بی: موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض

قرص بلادونا پی بی داروی گرفتگی معده و کرامپ شکمی است و برای درمان دل پیچه و اسهال تجویز می شود و عوارض جانبی شایع این دارو خواب آلودگی و خشکی دهان است

قرص بلادونا پی بی

قرص بلادونا پی بی (Belladonna PB) داروی اسپاسم معده و کرامپ شکمی است و بیشتر برای درمان دلپیچه و اسهال تجویز می شود.قرص بلادونا پی بی برای درمان چیست؟بیمارانی که دچار درد شکمی و دلپیچه می شوند پزشک ممکن است با توجه به شرایط پزشکی بیمار این دارو را تجویز کند. از عوارض جانبی قرص بلادونا خواب آلودگی، یبوست، کاهش تعریق و خشکی دهان است.

قرص بلادونا پی بی از 5 میکروگرم هیوسین، 16 میلی گرم فنوباربیتال، 19.4 میکروگرم، آتروپین سولفات + 103.7 میکروگرم هیوسایمین سولفات تشکیل شده است. اگر بیماری به هر یک از این مواد تشکیل دهنده این دارو حساسیت داشته باشد می بایست با پزشک خود مشورت کند.مقدار مصرف بلادونا بر اساس تجویز پزشک می باشد و از مصرف بیش از مقدار تجویز شده خودداری کنید.مقدار مصرف قرص بلادونا پی بی به طور معمول 2 تا 4 بار در روز مصرف می شود

قرص بلادونا پی بی برای چیست

قرص بلادونا یک داروی ضد اسپاسم گوارشی است که برای درمان دلپیچه و اسهال ناشی از اسپاسم معده و کرامپ شکمی تجویز می شود. این دارو تشکیل شده از هیوسین، فنوباربیتال، آتروپین سولفات و هیوسایمین سولفات است.البته برخی پزشکان از بلادونا پی بی برای درمان های دیگر مانند زخم های گوارشی نیز تجویز نیز استفاده می کنند.

بلادونا به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و به تروپین و تروپیک اسید هیدرولیز می شود و دفع آن بیشتر از طریق ادرار می باشد.

موارد مصرف بلادونا پی بی

بلادونا پی بی برای درمان اسپاسم معده و روده، دلپیچه و همچنین اسهال مورد استفاده قرار می گیرد.البته در برخی موارد پزشکان برای درمان زخم های گوارشی نیز تجویز می کنند.

هشدار های قبل از مصرف

از نکته مهم این دارو این است که حتما باید توسط پزشک تجویز شود و هرگز نباید مقدار مصرف این دارو را کم یا زیاد کنید. اگر بیش از مقدار تجویز پزشک این دارو مصرف شود، می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

خواب آلودگی از عوارض جانبی داروی بلادونا پی بی می باشد که ممکن است در برخی افراد رخ دهد. به همین دلیل اگر کاری می خواهید انجام دهید که نیاز به هوشیاری بالا دارد از مصرف آن اجتناب کنید.

این دارو ممکن است باعث کاهش تعریق شود و مصرف آن در تابستان و هوای گرم می تواند باعث افزایش حرارت بدن شود. ازبیش از حد گرم شدن یا کمبود اب بدن در هنگام ورزش و در هوای گرم خودداری کنید. بلادونا می تواند تعریق را کاهش دهد و ممکن است مستعد گرمازدگی شوید.همچنین ممکن است برای رفع خشکی دهان ناشی از مصرف بلادونا پی بی می توانید از ادامس یا آبنبات بدون قند استفاده کنید.

اگر بیماری خاصی دارید حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بلادونا پی بی برای برخی بیماری ها منع مصرف دارد. بیماری هایی که ممکن است منع مصرف داشته باشد شامل گلوکوم، انسداد روده، میاستنی گراویس، آتونی روده می باشد.افرادی که سابقه بیماری کلیوی یا بیماری کبدی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

قرص بلادونا پی بی در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود. همچنین این دارو در دوران شیردهی نیز منع مصرف دارد، زیرا بلادونا پی بی در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث عوارض جانبی برای کودک شیرخوار شود.

به طور همزمان از اشکال مختلف بلادونا (قرص ، مایعات و سایر موارد) استفاده نکنید زیرا ممکن است مصرف بیش از حد مصرف داشته باشید.

نحوه مصرف قرص بلادونا پی بی

نحوه مصرف قرص بلادونا پی بی با توجه به شرایط سنی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک مشخص می شود و نباید مقدار تجویز شده را افزایش یا کاهش دهید. افزایش مقدار مصرف این دارو می تواند عوارض شدیدی به همراه داشت هباشد.

بلادونا پی بی برای درمان کوتاه مدت تجویز می شود، زیرا فنوباربیتال موجود در این دارو می تواند باعث وابستگی شود.

اگر از داروهای کاهش دهنده اسید معده استفاده می کنید می بایست حداقل یک ساعت قبل از بلادونا پی بی مصرف شود.

بهتر است قرص بلادونا پی بی را همراه با غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کنید.

 

عوارض جانبی بلادونا پی بی

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

  •  تهوع و استفراغ، خشکی دهان، دیسفاژی، یبوست، کاهش حس چشایی
  • سردرد، سرگیجه، بی خوابی، خواب آلودگی، تحریک پذیری، ضعف، عصبانیت
  • تاکیکاردی، افت فشار خون وضعیتی
  • گشادی مردمک، افزایش فشار داخل جمجمه
  • واکنش های پر حساسیتی، تب و کاهش تعریق

تداخل دارویی بلادونا بی پی

مصرف همزمان بلادونا پی بی با آنتی اسیدها جذب این دارو را کاهش می دهد و استفاده همزمان بلادونا پی بی با سایر داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است منجر به سمیت شود. همچنین مصرف همزمان بلادونا پی بی با گلیکوزیدهای قلبی سبب افزایش سطح سرمی گلیکوزید می گردد.

بلادونا پی بی جذب ال دوپا و کتوکونازول را کاهش می دهدو بلادونا پی بی اثر آتنولول را افزایش می دهد.

مصرف بلادونا پی بی در بارداری

داده های کنترل شده ای در مورد مصرف بلادونا پی بی در بارداری انسان در دسترس نمی باشد. آتروپین، هیوسیامین و فنوباربیتال از جفت عبور می کند. استفاده از فنوباربیتال ناهنجاری های جنینی و دپرسیون تنفسی در نوزاد را به همراه خواهد داشت. آتروپین سبب کاهش تنفس جنین می گردد. مصرف بلادونا پی بی در بارداری مجاز نمی باشد.

مصرف بلادونا پی بی در شیردهی

بلادونا پی بی در شیر انسان ترشح می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند، به همین خاطر اگر در حال شیردهی به کودک خود هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید پزشک لازم بداند تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.