شفا مگ

اطلاعات دارویی دولوکستین

دولوکستین به شکل کپسول ۳۰ و ۶۰ داروی درمان افسردگی و اضطراب است که موارد مصرف آن جهت درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی، ام اس و تسکین درد عصب می باشد.

دولوکستین

دولوکستین چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | عوارض قطع دولوکستین | تداخلات دارویی | مصرف در بارداری | مصرف در دوران شیردهی | تفاوت دولوکستین و فلوکستین


نام رایج دارو: دولوکستین

اشکال دارویی: کپسول دولوکستین 20 میلی گرم، کپسول دولوکستین 30 میلی گرم، کپسول دولوکستین 60 میلی گرم

دولوکستین (DULOXETINE) یک داروی ضد افسردگی است که برای آن دسته از افرادی که دچار اختلالات افسردگی نظیر استرس، اضطراب عمومی هستند تجویز می شود.همچنین از این دارو برای درد عصبی ناشی از نوروپاتی دیابتی یا درد مزمن در عضلات یا مفاصل مانند کمر درد، درد استئوآرتریت استفاده می شود.

دولوکستین می بایست به تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. همچنین این دارو جهت درمان مشکلات شما تجویز شده است و به هیچ عنوان این دارو را به دیگران معرفی نکنید.

دولوکستین چیست

دولوکستین یک داروی ضد افسردگی است که با مهار باز جذب مجدد سروتونین و نوراپی نفرین بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد و باعث بهبود و شادابی در فرد می گردد.

کپسول دولوکستین جهت درمان اختلالات افسردگی و اضطراب عمومی تجویز می شود، همچنین برای کاهش دردهای عصبی ناشی از دیابت یا درد مزمن در عضلات یا مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو در برخی از موارد برای درمان فیبرومیالژیا که یک اختلال درد مزمن است در بزرگسالان استفاده می شود.

دولوکستین به خوبی جذب می شود و حدود 90 درصد آن به پروتئین های پلاسما متصل می شوند، همچنین متابولیسم کبدی دارد و از طرق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف دولوکستین

موارد مصرف دولوکستین جهت درمان اختلالات افسردگی و درمان برخی از دردها تجویز می شود و از آن در موارد افسردگی، اختلال اضطرابی و دردهای دیابتی استفاده می شود.

دولوکستین ممکن است برای خستگی های مزمن، اختلال دوقطبی، درد، اختلال درد سوماتورم، اختلال افسردگی مداوم، گر گرفتگی، بی اختیاری ادرار نیز تجویز شود.

هشدارهای مصرف دولوکستین

اگر سابقه بیماری فشار خون بالا یا لخته شدن خون دارید می بایست قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای شما منع مصرف داشته باشد.

دولوکستین به علت دفع کلیوی و متابولیسم کبدی که دارد، افرادی که مشکلات کبدی یا کلیوی دارند میبایستقبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند.

اگر از داروهای MAO استفاده می کنید یا طی 14 روز اخیر از آن استفاده کرده اید نباید از دولوکستین استفاده کنید زیرا ممکن است عوارض شدید به همراه داشته باشد

یکی از مواردی که حتما باید مد نظر داشته باشید که اگر به این دارو یا داروهای مشابه دولوکستین حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید و حتما الرژیک خود را در رابطه با این دارو به پزشک خود اعلام کنید.

جوانانی که برای اولین بار از داروی ضد افسردگی استفاده می کنند، می بایست تغییر روحیه و علائم های رفتاری آنها را زیر نظر داشته باشید، زیرا ممکن است افکار خودکشی در فکر بگذرانند. اگر هرگونه علائم جدید یا بدتر کننده را مشاهده کردید به پزشک خود گزارش دهید.

در زمان تجویز کپسول دولوکستین اگر از داروهای گیاهی خاصی یا داروهای افسردگی استفاده می کنید، حتما به پزشک خود بگویید. همچنین اگر بیماری های روانی، پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی دچار هستید با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود یا بر روی تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد، به همین خاطر از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد در زمان مصرف این دارو بپرهیزید.

نحوه مصرف داروی دولوکستین

نحوه مصرف دولوکستین مانند سایر داروها می بایست دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف شود، زیرا ممکن است پزشک گاهی اوقات دوز شما را برای نتیجه گیری بهتر تغییر دهد.

این نکته را بدانید که مصرف دولوکستین در دوزهای بالاتر یا بیش از حد تجویز شده، هیچ تاثیر بیشتری ندارد و فقط عوارض جانبی دولوکستین را در خود بیشتر خواهید کرد.

در زمان مصرف کپسول دولوکستین را کاملا ببلعید و از خرد کردن و جویدن دارو خودداری کنید. این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

قطع ناگهانی دولوکستین ممکن است باعث علائم ناخوشایندی شود که شامل تعریق، آشفتگی، اسفراغ، سرگیجه، احساس برق گرفتگی می باشد. بهترین روش برای قطع دولوکستین مشورت با پزشک است تا به شما در قطع این دارو کمک کند.

عوارض جانبی دولوکستین

عوارض جانبی دولوکستین مانند سایر داروها در برخی از افراد ممکن است ایجاد شود، که برخی از این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی مدتی برطرف شود. افرادی که دچار عوارض شدیدی از این دارو می شوند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

عوارض جانبی جدی دولوکستین شامل تهوع، درد معده شدید، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع و تیره و یرقان می باشد که در صورتی که هر یک از علائم را مشاهده کردید می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از عوارض شایع دولوکستین می توان به توهم، اضطراب، گیجی، مشکل در تمرکز، سوزش چشم و رفلاکس معده اشاره کرد که ممکن است طی چند ساعت از بین برود. اما اگر این عوارض ذکر شده برطرف نشدند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از جمله عوارضی که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود واکنش های آلرژیک می باشد که علائمی چون تورم در صورت، زبان و گلو، بثورات پوستی و تنگی نفس را در شما ایجاد می کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

در برخی افراد ممکن است علائم جدید یا وخیم ایجاد شود که می بایست حتما به پزشک گزارش دهید. این علائم شامل تغییر در خلق و خو، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب، تحریک پذیر، اشفتگی، پرخاشگر، بی قرار و صدمه زدن به خود می باشد.

اگر در زمان مصرف دولوکستین دچار عوارض کبدی مانند درد سمت راست معده، خارش، ادرار تیره، زردی پوست یا چشم شدید می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

دولوکستین ممکن است خطر خونریزی یا کبودی را در فرد بیمار افزایش دهد، بخصوص اگر داروهای ضد التهابی وارفارین یا غیر استروئیدی مصرف کنید.

برخی افراد ممکن است دچار مشکلات بینایی شوند که علائم آن شامل چشم درد ، تغییر در بینایی ، تورم یا قرمزی اطراف چشم که اگر شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض شایع دولوکستین بروز علائم سندرم سروتونین است که در صورت مشاهده می بایست به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. علائم سندرم سروتونین شامل توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی ماهیچه، حالت تهوع و از دست دادن هماهنگی می باشد.

این لیست کاملی از عوارض جانبی دولوکستین نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند بررسی های لازم را انجام دهد.

عوارض قطع دولوکستین

قطع ناگهانی دولوکستین ممکن است باعث علائم ناخوشایندی شود که شامل تعریق، آشفتگی، استفراغ، سرگیجه ، احساس برق گرفتگی می باشد. بهترین روش برای قطع دولوکستین مشورت با پزشک است تا به شما در قطع این دارو کمک کند.

تداخلات دارویی دولوکستین

دولوکستین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد یا روی واکنش داروها تاثیر بگذارد.

پس اگر دارویی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از تجویز دولوکستین با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید دارویی که مصرف می کنید با دولوکستین تداخل نداشته باشد.

دولوکستین ممکن است با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تداخل داشته باشد و حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروهایی که با دولوکستین ممکن است تداخل داشته باشند شامل ملوکسیکام، دیکلوفناک، ایندومتاسین ، ناپروکسن، ایبوپروفن ، اسپرین می باشد.

داروهایی که با دولوکستین تداخل دارند شامل:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین
  • داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین ، پاروکستین، فلووکسامین
  • برخی از آنتی بیوتیک ها مانند سیپروفلوکساسین
  • داروهای مهارکننده منوآمینواکسیدانت

مصرف دولوکستین در بارداری

دولوکستین در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای جنین متولد نشده داشته باشد. قبل از تجویز این دارو پزشک خود را در جریان بارداری خود قرار دهید تا بتواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرید.

دولوکستین در گروه C بارداری قرار دارد و اگر در زمان مصرف دولوکستین باردار شدید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف دولوکستین در دوران شیردهی

دولوکستین از آن دسته از داروهایی است که به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است برای کودک شیرخوار عوارض جانبی به همراه داشته باشد.به همین خاطر نباید در دوران شیردهی مصرف شود.

البته می بایست مصرف این دارو زیر نظر پزشک باشد و پزشک متخصص بهتر می تواند شرایط شما را بررسی و تجویز مناسبی انجام دهد، شاید لازم باشد تا پایان دوره درمانی شیردهی را قطع کنید.

تفاوت دولوکستین و فلوکستین

دولوکستین و فلوکستین هر دو دارو برای درمان افسردگی استفاده می شود، اما تفاوت هایی در موراد مصرف، عوارض و برخی از اثرات بین این دو دارو وجود دارد.

دولوکستین یک داروی ضد افسردگی است که در موارد اختلالات افسردگی و اضطراب تجویز می شود و همچنین در موارد تسکین دردهای عصبی مانند کمردرد، دردهای دیابتی نیز تجویز می شود. این دارو ممکن است در برخی افراد سندرم قطع مصرف داشته باشد.

دولوکستین جهت دردهای مزمن، کمردرد، اضطراب، افسردگی، اختلال افسردگی، اختلال اضطراب، نوروپاتی محیطی دیابتی تجویز می شود. همچنین ممکن است برای خستگی های مزمن، اختلال دوقطبی، درد، اختلال درد سوماتورم، اختلال افسردگی مداوم، گرگرفتگی، بی اختیاری ادرار نیز تجویز شود.

فلوکستین ممکن است برای درمان افسردگی و سایر اختلالات خلقی مصرف شود. این دارو بیشتر از آنکه خواب آلودگی بیاورد، احتمال اینکه بی خوابی در فرد بیاورد بیشتر است.

فلوکستین برای اضطراب و استرس، اختلال افسردگی، بولیمیا، افسردگی، اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی، اختلال هراس، افسردگی پس از زایمان و اختلال وسواس تجویز می شود.همچنین ممکن است برای اختلال خوردن، لاغری، انزال زودرس، اختلال درد، اختلال افسردگی مداوم، سندرم تحریک،گرگرفتگی و اختلال شخصیت نیز تجویز شود.

دولوکستین در دسته مهار کننده های بازگشت مجدد سروتونین - نوراپی نفرین قرار دارد ولی فلوکستین در دسته مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین می باشد.

عوارض جانبی دولوکستین معمولا شامل یبوست، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، بی خوابی، حالت تهوع، سردرد می باشد.

عوارض جانبی شایع فلوکستین شامل بی قراری، تب یا لرز، درد مفاصل یا عضلات، اسهال، اضطراب، خشکی دهان، گرسنگی بیش از حد، سردرد، افزایش تعریق می باشد.

نیمه عمر دولوکستین حدود 17 ساعت و فلوکستین 210 ساعت می باشد. هر دو دارو در گروه C بارداری قرار دارند و برای زنان باردار منع مصرف دارد

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.