شفا مگ

اطلاعات دارویی داکسی سایکلین

کپسول داکسی سایکلین 100 یک آنتی بیوتیک است که جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و در موارد جوش، عفونت ادراری، چشم و مشکلات پوستی مصرف می شود.

اطلاعات دارویی داکسی سایکلین

داکسی سایکلین (Doxycycline) یک آنتی بیوتیک است که در گروه تتراسایکلین ها قرار دارد و با باکتری ها مبارزه می کند.این دارو جهت درمان عفونت های ادراری، روده، چشم، سوزاک، جوش مصرف می شود و همچنین جهت درمان عفونت های تنفسی و گوارشی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

از موارد مصرف داکسی سایکلین جهت درمان عفونت های پوستی و جوش می باشد، همچنین برای درمان برخی بیماری های جنسی، پروستات، بیماری مالاریا تجویز می شود.

داکسی سایکلین چیست

داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک از دسته داروهای تتراسایکلین می باشد که جهت درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. داکسی سایکلین جهت درمان عفونت های ادراری و عفونت های روده، التهاب عفونی لگن، بیماری های لثه تجویز می شود.

داکسی سایکلین حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد تا اثربخشی خود را شروع کند. البته مدت اثربخشی این دارو جهت درمان آکنه و جوش ، چند هفته پس از شروع مصرف شروع خواهد شد. همچنین اثر این دارو تا 24 ساعت بعد از قطع مصرف دارو در بدن باقی می ماند.

موارد مصرف داکسی سایکلین

داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک است که در موارد عفونت های باکتریایی از جمله جوش هایی با منشا باکتری، عفونت ادراری، روده، چشم و سوزاک مصرف می شود.

داکسی سایکلین همچنین جهت درمان لکه ها و ضایعات پوستی و همچنین جوش نیز استفاده می شود. در برخی موارد از داکسی سایکلین جهت پیشگیری از مالاریا و سیاه زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف داکسی سایکلین

داکسی سایکلین 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف داکسی سایکلین از مکمل های آهن، مولتی ویتامین ها، مکمل های کلسیم، آنتی اسیدها یا ملین استفاده نکنید.

  • از مصرف هرگونه آنتی بیوتیک دیگر همراه با داکسی سایکلین خودداری کنید.
  • اگر دچار مشکلات کبدی یا کلیوی هستید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • این دارو در دوران بارداری و شیردهی ممنوع می باشد.
  • اگر دچار مشکلات کبدی، کلیوی، آلرژی یا آسم هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
  • داکسی سایکلین ممکن است اثر قرص های ضد بارداری را کمتر کند به همین خاطر در زمان مصرف از روش های دیگر پیشگیری ضد بارداری استفاده کنید.

نحوه مصرف داکسی سایکلین

یکی از مواردی که در زمان مصرف داکسی سایکلین باید مد نظر داشته باشید حساسیت به این دارو می باشد که اگر حساسیت به این دارو یا خانواده تتراسایکلین ها دارید نباید این دارو را مصرف کنید.

داکسی سایکلین با یک لیوان کامل آب می بایست مصرف شود و در زمان مصرف این دارو میبایست مایعات زیاد بنوشید و از جویدن قرص خودداری کنید.

داکسی سایکلین بهتر است یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود. البته اگر مشکل گوارشی دارید می توانید داکسی سایکلین را با غذا مصرف کنید.

مقدار مصرف داکسی سایکلین

مقدار مصرف داکسی سایکلین به شرایط بیماری، شرایط بیمار، شرایط پزشکی بستگی دارد و پزشک بر اساس این موارد دوز مصرف را مشخص می کند.

مقدار مصرف داکسی سایکلین در بالغین 100 میلی گرم هر 12 ساعت یک بار می باشد و بهتر است دارو را با یک لیوان آب پر مصرف کنید.

عوارض جانبی داکسی سایکلین

داکسی سایکلین ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژی کند که علائم آن تب، تنفس دشوار، گلودرد، کهیر می باشد. در صورت بروز این موارد مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

برخی از عوارض های جانبی داکسی سایکلین شامل موارد زیر است:

  • درد شدید معده، اسهال آبکی یا خون الود
  • سوزش گلو و مشکل در بلع
  • درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس
  • ادرار کم یا زیاد
  • سردردهای شدید، زنگ زدن گوش، سرگیجه، حالت تهوع، درد در پشت چشم
  • درد معده فوقانی، خستگی، حالت تهوع و استفراغ

عوارض جانبی شایع داکسی سایکلین شامل اسهال خفیف، از دست دادن اشتها، استفراغ، تهوع، خارش پوست، رنگ پوست، ترشحات و خارش واژن می باشد.

این لیست کاملی از عوارض های داکسی سایکلین نمی باشد و در صورت مشاهده هرگونه علائم با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داکسی سایکلین در دوران بارداری

داکسی سایکلین در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید مصرف شود، زیرا ممکن است به جنین آسیب جدی برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داکسی سایکلین در شیردهی

داکسی سایکلین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار اسیب برساند. اگر درحال شیردهی به کودک خود هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید لازم باشد تا پایان دوره مصرف شیردهی به نوزاد را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.