شفا مگ

پماد آئروتکس موضعی 3 درصد

پماد آئروتکس موضعی 3 درصد یک آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مبارزه می کند و برای درمان موضعی عفونت های پوستی، زخم، سوختگی، ختنه و جوش استفاده می شود.

پماد آئروتکس موضعی 3 درصد
  1. پماد آئروتکس چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

پماد آئروتکس چیست

آئروتکس موضعی 3 درصد یک داروی آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک می باشد که برای درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود و حاوی 3 گرم تتراسایکلین می باشد.

پماد تتراسایکلین موضعی 3% یک آنتی بیوتیک است که برای درمان موضعی عفونت های باکتری سطح پوست، زخم، سوختگی، ختنه، اسیب های پوستی و همچنین جوش های پوستی استفاده می شود.

پماد آئروتکس برای درمان عفونت های مربوط به قفسه ی سینه، دهان، دستگاه تناسلی و عفونت های ناشی از بعضی گزش ها و گاز گرفتگی حیوانات استفاده می شود.

آئروتکس بعد از انتقال فعال به درون باکتری بصورت برگشت پذیر به زیر واحد 30S ریبوزوم باکتری متصل شده و سنتز پروتئین توسط را در باکتری مهار می کند. این دارو نیمه عمر حدود 6 تا 11 ساعته دارد و بعد از آن از طریق کلیه و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف پماد آئروتکس

از پماد آئروتکس برای درمان های موضعی عفونت های باکتریایی سطح پوست، درمان سوختگی، ختنه، آسیب های پوستی و جوش های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از این پماد برای برخی از عفونت های مربوط به قفسه سینه، دهان، دستگاه تناسلی، واژن و برخی از عفونت های ناشی از گزش و گاز حیوانات تجویز می شود.

هشدارهای مصرف پماد آئروتکس

برخی از بیماران به پماد آئروتکس حساسیت دارند و نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا در صورت مصرف این دارو ممکن است عوارض های جدی برایشان داشته باشد.

آئروتکس در دوران بارداری بخصوص در نیمه دوم بارداری منع مصرف دارد و نباید از آن استفاده کنند، همچنین کودکان زیر 8 سال نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

نحوه مصرف پماد آئروتکس

در زمان مصرف پماد آئروتکس باید به نحوه مصرف این دارو توجه کنید تا برایتان بی خطر باشد و همچنین بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید.پماد تتراسایلین را قبل از مصرف کنترل کنید تا تاریخ گذشته نباشد زیرا اگر تاریخ گذشته باشد باعث سندرم شبیه فانکونی و سندرم شبیه LE ایجاد می شود.

پماد آئروتکس موضعی 3 درصد برای درمان سطحی پوست می باشد و نباید با چشم، بینی یا دهان تماس پیدا کند.در صورت تماس با هر یک از این اندام به سرعت آن را بشویید.

محل مورد نظر جهت استفاده از پماد آئروتکس موضعی، باید ابتدا توسط آب و صابون شسته شود، سپس خشک گردد و پس از آن دارو روی موضع مالیده شود.

پماد موضعی آئروتکس اگر روی لباس، ملحفه یا وسایل دیگری مالیده شود باعث رنگی شدن و لکه دار شدن آن می شود.

استفاده از پماد آئروتکس برای درمان جوش صورت، در اکثر موارد بعد از 2 تا 8 هفته درمان حاصل می شود ولی گاهی ممکن است دوره درمان آئروتکس برای جوش تا 12 هفته نیز طول بکشد.

مقدار مصرف پماد آئروتکس

مقدار مصرف آئروتکس بر اساس سن بیمار، شرایط پزشکی، شرایط بیماری و تشخیص پزشک مشخص می شود و برای کودکان زیر 8 سال منع مصرف دارد و نباید تجویز شود.

مصرف پماد آئروتکس موضعی برای بزرگسالان: یک یا دو بار در روز بر روی موضع مالیده می شود.

مصرف پماد آئروتکس چشمی برای بزرگسالان:یک لایه نازک از پماد تقریبا به طول یک سانتیمتر هر 2 تا 4 ساعت بر بروی ملتحمه قرار داده می شود 

عوارض جانبی پماد آئروتکس

مصرف پماد آئروتکس در برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که برخی از این عوارض ها خفیف می باشد و طی چند ساعت از بین می رود.اما اگر عوارض شدید یا از بین نرفت می بایست سریعا با پزشک تماس بگیرید.

در زمان مصرف پماد آئروتکس اگر دچار واکنش های آلرژیک با علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب و زبان یا گلو شدید مصرف دارو را قطع و پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض کمتر شایع می باشد که علائم آن درد، قرمزی ، تورم یا تحریک های پوستی که قبل از مصرف پماد وجود نداشته است.اگر این عوارض را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی آئروتکس نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف پماد آئروتکس در بارداری

پماد آئروتکس در گروه D بارداری قرار دارد و مصرف آن در دوران بارداری مجاز نمی باشد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز آئروتکس با پزشک مشورت کنید.اگر در زمان مصرف آئروتکس باردار شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف پماد آئروتکس در شیردهی

آئروتکس در شیر مادر ترشح می شود وممکن است به کودک شیرده آسیب برساند.پس مصرف آئروتکس در شیردهی توصیه نمی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.