شفا مگ

تیزانیدین چیست و چه عوارضی دارد

تیزانیدین داروی مدیریت کوتاه مدت اسپاسم عضلات می باشد و باعث شل کنندگی عضلات و بهبود علائم در بیماران با صدمات خاص ستون فقرات و بیماران ام اس می شود.

قرص تیزانیدین

قرص تیزانیدین در اشکال تیزانیدین 2 و تیزانیدین 4 یک داروی درمان موقت است که فقط برای فعالیت های روزانه که نیاز به رفع اسپاسم عضلات دارد مصرف می شود.

تیزانیدین یک داروی درمان موقتی است و 1 تا 3 ساعت پس از مصرف اثربخشی خود را شروع می کند. این دارو را فقط برای فعالیت های روزانه که نیاز به کاهش اسپاسم عضلات دارد مصرف کنید.

عوارض قطع ناگهانی تیزانیدین: اگر از تیزانیدین به مدت طولانی مصرف کرده اید، ممکن است در زمان توقف دارو دچار علائم ترک مانند سرگیجه، ضربان سریع قلب، لرزش و اضطراب شوید. بهتر است قطع دارو را با کمک پزشک انجام دهید

تیزانیدین چیست

تیزانیدین داروی یک داروی ضد اسپاسم عضلات است که برای درمان موقت مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای درمان علائم سفتی عضلات و درد عضلانی تجویز می شود.

تیزانیدین به خوبی از طریق خوراکی جذب می شود و حدود 1 تا 2 ساعت پس از مصرف به حداکثر اثر خود می رسد و نیمه عمر آن حدود 3 ساعت است. مبتاولیسم تیزانیدین کبدی می باشد و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع است.

نکات مهم قبل از مصرف تیزانیدین

تیزانیدین با قرص فلووکسامین و سیپروفلوکساسین تداخل دارویی دارد و اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید نباید از این دارو استفاده کنید.

این دارو را حتما طبق تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا در غیر این صورت می تواند باعث افزایش عوارض جانبی یا کاهش اثر درمانی شود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در نحوه عملکرد دارو یا مشاهده عوارض جانبی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد این دارو می تواند به کبد آسیب جدی برساند، به هیچ عنوان بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

اگر داروهای سرماخوردگی یا حساسیت، داروهای ضد درد مرفین دار،قرص خواب آور و یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، ممکن است به خواب آلودگی تیزانیدین بیفزاید.

اگر به تیزانیدین حساسیت دارید و همچنین اگر داروهای ضد افسردگی یا آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین مصرف می کنید نباید از این دارو استفاده کنید.

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است ، اگر سابقه بیماری کبدی یا کلیوی و فشار خون پایین دارید می بایست قبل از تجویز به پزشک خود بگویید.

نحوه مصرف تیزانیدین

تیزانیدین دارویی است که حتما باید مقدار آن را پزشک مشخص کند، زیرا پزشک ممکن است برخی موارد دوز شما را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را از این دارو می گیرید.هرگز مقدار مصرف تجویز شده را کم یا زیاد نکنید زیرا عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت.

تیزانیدین را می توانید با غذا یا بدون غذا میل کنید، اما هر بار آن را به همان روش مصرف کنید، زیرا تغییردر نوع مصرف با غذا یا بدون غذا می تواند باعث افزایش عوارض جانبی این دارو شود.

اگر از قرص تیزانیدین استفاده می کنید نباید آن را به کپسول تیزانیدین تغییر دهید و بالعکس، زیرا می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی و تغییر عملکرد دارو شود.

اگر از تیزانیدین به مدت طولانی مصرف کرده اید، ممکن است در زمان توقف دارو دچار علائم ترک مانند سرگیجه، ضربان سریع قلب، لرزش و اضطراب شوید. بهتر است قطع دارو را با کمک پزشک انجام دهید تا از بی خطر بودن ترک این دارو مطمئن شوید.

عوارض جانبی تیزانیدین

تیزانیدین ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک کند که علائم آن کهیر، تنفس سخت، ورم صورت، لب و زبان یا گلو می باشد. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی رایج تیزانیدین شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، عصبانیت، تاری دید، مشکل در صحبت کردن، عملکرد غیر طبیعی کبد، مشکلات ادرار می باشد.

همچنین ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی مشابه علائم آنفولانزا که شامل تب، آبریزش بینی ، گلودرد است رخ دهد که در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید. یبوست، استفراغ، حرکات عضلانی کنترل نشده، خشکی دهان از دیگر علائم تیزانیدین است.

برای کاهش خطر سرگیجه ، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کش، به آرامی بلند شوید، همچنین برای کاهش خشکی دهان می توانید از ابنبات های مخصوص خشکی دهان استفاده کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی تیزانیدین نمی باشد، اگر هرگونه علائم مشکوک در زمان مصرف تیزانیدین مشاهده کردید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی تیزانیدین

مصرف تیزانیدین با داروهای دیگری که باعث شود سطح خواب آلودگی را افزایش دهد یا باعث کاهش تنفس شما شود می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

قبل از مصرف تیزانیدین اگر قرص خواب، داروهای ضد درد، داروهای ضد سرفه، داروی آرامبخش ماهیچه یا داروی اضطراب و افسردگی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

تیزانیدین با داروهای فشار خون مانند کلونیدین،گوانفاسین، متیلدوپا و همچنین داروهای قلبی مانند وارپامیل، پروپافنون تداخل دارویی دارد. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید قبل از تجویز تیزانیدین با پزشک خود مشورت کنید.داروهای اسید معده ، مانند سایمتیدین ، فاموتیدین، امپرازول، اس امپرازول با تیزانیدین تداخل دارویی دارند.

مصرف تیزانیدین با داروهای زیر می تواند باعث خواب آلودگی بیش از حد شود که ممکن است خطرناک باشد:

تیزانیدین با قرص های ضد بارداری نیز تداخل دارند و باعث کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب یا خواب آلودگی شدید شود، به همین دلیل در زمان مصرف این دارو از روش های دیگر کنترل بارداری استفاده کنید.

تیزانیدین با داروهای آنتی هیستامین مانند سیتریزین، دیفن هیدرامین تداخل دارویی دارد و باعث افزایش خواب آلودگی در فرد می شود که ممکن است خطرناک باشد.

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با تیزانیدین نمی باشد و می بایست هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود قبل از تجویز این دارو مشورت کنید تا مطمن شوید با هم تداخل ندارند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.