شفا مگ

آمپول پنتوپرازول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

آمپول پنتوپرازول یک دارو برای درمان مشکلات معده و مری، ریفلاکس معده است که برای افرادی با مری آسیب دیده تجویز می شود و به شکل داخل وریدی تزریق می شود.

آمپول پنتوپرازول

آمپول پنتوپرازول چیست

آمپول پنتوپرازول یک داروی برای کاهش اسید معده و به عنوان یک درمان کوتاه مدت برای درمان بیماری ریفلاکس معده استفاده می شود. این دارو برای افرادی که مری آنها اسیب دیده است و قادر به استفاده از پنتوپرازول از طریق دهان نیستند تجویز می شود.

همچنین از پنتوپرازول جهت درمان شرایطی که معده بیش از حد اسید تولید می کند از جمله سندرم زولینجر- الیسون استفاده می شود.پنتوپرازول در دسته داروهای مهار کننده های پمپ پروتون قرار دارد و با کاهش مقدار اسید معده کار می کند.

موارد مصرف پنتوپرازول

آمپول پنتوپرازول یک دارو برای درمان مشکلات معده و مری مانند ریفلاکس اسید استفاده می شود که با کاهش مقدار اسید در معده کار می کند.این دارو علائمی مانند سوزش سر دل، مشکل در بلع و سرفه مداوم را تسکین می کند و باعث التیام معده و مری می شود و به جلوگیری از زخم کمک می کند.

آمپول پنتوپرازول در دسته داروهای مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) قرار دارد و از آن برای درمان کوتاه مدت کاهش اسید معده استفاده می شود.

نحوه مصرف آمپول پنتوپرازول

ویال پنتوپرازول یک پودر است که با مایع مخلوط می شود و به صورت داخل وریدی توسط پزشک یا پرستار در یک مرکز پزشکی تزریق می شود.

تزریق پنتوپرازول معمولا یک بار در روز به مدت 7 تا 10 روز می باشد و برای درمان شرایطی که معده بیش از حد اسید تولید کند معمولا هر 8 تا 12 ساعت تزریق پنتوپرازول انجام می شود.

هشدارهای مصرف آمپول پنتوپرازول

اگر به پنتوپرازول، لانسوپرازول، امپرازول، اس امپرازول و داروهای مهار کننده پمپ پروتون حساسیت دارید قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید.

در صورت درد گلو، درد قفسه سینه، درد بسیار بد شکمی، مشکل در بلغ یا علائم خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است این علائم نشانه یک مشکل جدی تری باشد.

مصرف زیاد و طولانی مدت از پنتوپرازول بخصوص افرادی که بیشتر از یک سال از این دارو استفاده کرده اند باعث کاهش میزان منزیم در بدن آنها می شود.

مصرف زیاد از آمپول پنتوپرازول ممکن است باعث کمبود ویتامین B12 در افراد شود، به همین خاطر در صورت مصرف طولانی از این دارو می بایست آزمایشاتی را انجام دهید.

عوارض جانبی آمپول پنتوپرازول

تزریق آمپول پنتوپرازول ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر عوارض شدید بود و از بین نرف می بایست حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

عوارض شایع آمپول پنتوپرازول شامل سردرد، استفراغ، درد مفاصل، اسهال، سرگیجه، درد، قرمزی یا تورم در نزدیکی محل تزریق می باشد.

برخی از عوارض جانبی ممکن است جدی باشد و اگر علائم این عوارض را تجربه کردید می بایست سریعا به پزشک خود تماس بگیرید.

  • تاول تا پوسته پوسته شدن
  • کهیر، خارش، تورم چشم، لب و دهان، مشکل در تنفس
  • اسپاسم عضلانی ضربان قلب نامنظم، ضربان سریع
  • اسهال شدید و درد معده یا تب
  • کاهش ادرار یا خون در ادرار
  • بثورات پوستی
  • درد شکم یا خون در مدفوع

افرادی که مهار کننده های پمپ پروتون مانند پنتوپرازول مصرف می کنند بیشتر از افرادی که این داروها را دریافت نمی کنند دچار شکستگی مچ دست، باسن یا ستون فقرات می شوند. این عوارض بیشتر برای افرادی که دوز بالای پنتوپرازول را مصرف می کنند یا افرادی که بالای یک سال یا بیشتر از این دارو مصرف می کنند شکل می گیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.