شفا مگ

لوتیراستام برای درمان چیست

لوتیراستام به شکل قرص و شربت 250، 500، 1000 میلی گرم یک داروی درمان بیماری صرع می باشد که برای درمان تشنج های میوکلونیک و تونیک کلونیک استفاده می شود.

لوتیراستام برای درمان چیست

قرص لوتیراستام از دسته داروهای ضد تشنج می باشد و جهت درمان بیماری صرع و تشنج کانونی، تشنج میوکلونیک و تشنج های اولیه استفاده می شود. این دارو جهت درمان تشنج میوکلونیک در بزرگسالان و صرع میوکلونیک نوجوانان بالای 12 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص بایولپرا 250 میلی گرم و قرص بایولپرا 500 میلی گرم قرص ایرانی لوتیراستام می باشد. کپسول کپرا 500 میلی گرم و کپسول 1000 میلی گرم نیز از شکل های دیگر داروی لوتیراستام می باشد.

لوتیراستام چیست

لوتیراستام یکی از دسته داروهای درمان بیماری صرع و تشنج می باشد که جهت درمان تشنج های کم تا متوسط در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

لوتیراستام به سرعت جذب می شود و پس از مصرف قرص لوتیراستام طی یک ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد. البته مصرف قرص لوتیراستام به همراه غذا ممکن است این زمان را نیم ساعت بیشتر کند، اما تاثیری در عملکرد این دارو ندارد.

لوتیراستام کمتر از 10% آن به پروتئین ها متصل می شود و تقریبا 66 درصد آن بدون تغییر از طریق کلیه ها دفع می شود.افرادی که مشکلات کلیوی دارند حتما باید مقدار دوز های مصرفی کنترل شده باشد. این دارو توسط کبد متابولیزه نمی شود و اتصال پروتئینی قابل توجهی ندارد.

موارد مصرف لوتیراستام

لوتیراستام یک داروی ضد صرع می باشد و جهت درمان تشنج های اولیه و متوسط در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد و باعث کاهش تشنج می شود، اما بیماری صرع را درمان نمی کند.

لوتیراستام همچنین برای درمان تشنج تونیک -کولینیک کودکان با سن حداقل 6 سال و تشنج میوکلونیک در افراد حداقل 12 سال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم مصرف لوتیراستام

در زمان مصرف لوتیراستام برخی افراد ممکن است به خودکشی فکر کنند و باید وضعیت رفتاری این افراد را زیر نظر داشت و هر گونه تغییراتی در آنها را به پزشک معالج اطلاع دهند.

ممکن است لوتیراستام در برخی افراد ایجاد حساسیت کند، از این رو اگر به این دارو حساسیت داشته اید یا در زمان مصرف دچار حساسیت شده اید نباید از آن استفاده کنید. همچنین اگر سابقه بیماری های زیر را داشته اید می بایست قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم باشد داروی دیگری را تجویز کنند.

  • بیماری های کلیوی یا اگر درحال دیالیز هستید
  • افسردگی حاد یا سایر مشکلات خلقی
  • بیماری روانی یا روان پریشی
  • افکار یا اقدامات خودکشی

اگر از این دارو استفاده می کنید ناید ناگهانی از مصرف لوتیراستام دست بکشید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد و یا پزشک به علت ایجاد عوارض جانبی جدی این دارو را قطع کند. مصرف نکردن ناگهانی این دارو می تواند باعث افزایش تشنج در افراد شود.

در زمان مصرف قرص لوتیراستام تا زمانی که مطمئن نشده اید این قرص چه تاثیری برای شما دارد از فعالیت های خطرناک و رانندگی اجتناب کنید. همچنین از مصرف نوشیدنی های الکلی به همراه لوتیراستام جددا خودداری کنید زیرا می تواند خطر افزایش تنشج ناگهانی را به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف لوتیراستام

نحوه مصرف لوتیراستام با توجه به سن، شدت بیماری، شرایط بیمار و تشخیص پزشک تجویز می شود و همچنین ممکن است پزشک در برخی موارد برای نتیجه بهتر دوز ها را تغییر می دهد.

برای نتیجه گیری بهتر از لوتیراستام بهتر است دارو را در یک زمان مشخص مصرف کرد و مصرف این قرص به همراه غذا و یا بدون غذا مشکلی در جذب و اثربخشی آن ندارد.

قرص لوتیراستام به صورت محلول یا قرص معمولا دو بار در روز ، یک بار صبح و یک بار شب مصرف می شود.قرص های با انتشار طولانی مدت معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود.

لوتیراستام ممکن است در مارک های مختلف و دوز های مختلفی در داروخانه ها در دسترس باشد و با توجه به مارک و شکل دارویی مقدار مصرف و دوز مصرف آن تغییر می کند. فقط با تجویز پزشک و دوز های مشخص شده توسط پزشک این دارو را مصرف کنید.

قرص لوتیراستام را به همراه یک لیوان آب بنوشید و این قرص را کامل قورت ندهید و اجازه دهید با جرعه مایع در دهان حل شود و پس از حل شدن کامل قرص آن را قورت دهید که باید کمتر از 30 ثانیه طول بکشد.

عوارض مصرف لوتیراستام

لوتیراستام می تواند در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که می تواند خفیف باشد و طی چند روز و عادت کردن بدن به دارو از بین برود و یا ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد. اگر عوارض جانبی قطع نشد و یا شدید بود می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

قرص لوتیراستام ممکن است برای برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک نظیر کهیر، مشکلات پوستی، تورم در صورت و گلو، بثورات پوستی و سوزش در چشم کند.در صورت مشاهده این علائم شما به این دارو حساسیت و آلرژی دارید و باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در زمان مصرف لوتیراستام ممکن است علائم جدید یا بدتر شدن علائم را مشاهده کنید که این می تواند از عوارض جانبی دارو باشد. تغییرات در خلق و خو، افسردگی شدید، اضطراب، حملات ترس، اختلال در خواب یا احساس تحریک، بیش فعالی یا اقدام به خودکشی از جمله علائمی است که در صورت مشاهده آنها می بایست با پزشک خود بالافاصله تماس بگیرید.

افرادی که در زمان مصرف لوتیراستام دچار گیجی، توهم، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، تغییرات غیر معمول در رفتار مانند پر حرف بودن می شوند می بایست با پزشک خود مشورت کنند. این علائم می تواند از عوارض جانبی این دارو باشد و باید توسط پزشک بررسی و کنترل شود.

عوارض شایع لوتیراستام شامل سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، ضعف، احساس پرخاشگری، از دست دادن اشتها، گرفتگی بینی و عفونت می باشد که این عوارض ممکن است طی چند روز از بین برود.

این لیست کاملی از عوارض جانبی لوتیراستام نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

لوتیراستام با چه داروهایی تداخل دارد

لوتیراستام ممکن است با برخی از داروها تداخل ایجاد کند و باعث ایجاد عوارض جانبی در افراد شود و یا اثرات داروها را کم یا زیاد کند.در صورت استفاده از هر دارویی، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

داروهایی که ممکن است با لوتیراستام تداخل داشته باشد شامل داروهای خواب آور، زولپیدم، کاربامازپین، لاموتریژین، فنوباربیتال، فنی توئین، متوترکسات می باشد.

لوتیراستام در دوران بارداری

لوتیراستام در گروه C بارداری قرار دارد و به این منظور است که خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات کافی بر روی انسانها انجام نشده است.

زنانی که باردار هستند می بایست از دستورالعمل ها و تجویز های پزشک درباره مصرف داروی تشنج پیروی کنند زیرا کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا تشنج می تواند به مادر و نوزاد آسیب جدی برساند

البته دوز های مصرف در دوران بارداری متفاوت است و حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود و هرگز نباید بدون نظر پزشک داروهای ضد تشنج را شروع یا متوقف کنید.در صورت باردار شدن در زمان مصرف قرص لوتیراستام سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.