شفا مگ

کپسول لایریور: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

کپسول لایریور 50، 75، 100 برای درمان دردهای ناشی از آسیب عصبی، عفونت زونا، نوروپاتی دیابتی، کنترل تشنج بیماران مبتلا به صرع و آسیب نخاعی تجویز می شود.

کپسول لایریور

کپسول لایریور نام تجاری داروی پرگابالین است که برای درمان درد ناشی از آسیب های عصبی تجویز می شود و کپسول لایریور ۵۰، لایریور ۷۵، لایریور ۱۰۰ اشکال این دارو می باشد. لایریور برای درمان درد زونا، درد به دلیل اسیب عصبی ناشی از دیابت یا آسیب نخایی و درد و سفتی عضلات تجویز می شود. این دارو همچنین برای مبتلایان با بیماری صرع به همراه برخی داروهای دیگر برای کنترل تشنج مورد استفاده قرار می گیرد.عوارض کپسول لایریور که شایع تر است شامل خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، تاری دید، خشکی دهان، یبوست و افزایش وزن می باشد.

لایریور چیست

داروی لایریور یک کپسول خوراکی برای درمان درد نوروپاتی ناشی از آسیب اعصاب به علت دیابت، زونا، فیبرومایالژیا یا اسیب نخاعی تجویز می شود.لایریور در دسته داروهای ضد تشنج قرار دارد و با آرام کردن اعصاب آسیب دیده یا پر کار در بدن شما که می تواند باعث درد یا تشنج شود کار می کند.

لایریور از طریق کاهش ایمپاس های مغز که باعث تشنج می شوند عمل می کند. این دارو به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و فراهمی زیستی آن بیش از 90 درصد می باشد. حدود 2 ساعت طول می کشد تا به حداکثر غلظت پلاسمایی برسد. نیمه عمر لایریور حدود 3 تا 6 ساعت می باشد و عمدتا به صورت تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف داروی لایریور

لایریور داروی درمان درد ناشی از آسیب های عصبی می باشد و برای درد پس از زونا و دردی که به دلیل آسیب عصبی ناشی از دیابت یا اسیب نخاعی ایجاد می شود استفاده می شود. همچنین از این دارو برای درمان بیماری به نام فیبرومیالژیا که درد و سفتی عضلات است نیز استفاده می شود.

لایریور همراه با سایر داروها برای کمک به کنترل حملات تشنجی در درمان بیماران مبتلا به صرع تجویز می شود. این دارو صرع را درمان نمی کند و فقط برای کنترل حملات تشنج استفاده می شود.

نحوه مصرف داروی لایریور

این دارو را مطابق دستور پزشک مصرف کنید و معمولا دو بار در روز بعد از وعده غذایی مصرف می شود. توجه داشته باشید که این کپسول را نباید بجوید و یا خرد کنید. با انجام این کار باعث می شود تمام دارو به طور همزمان آزاد شود و خطر عوارض جانبی افزایش یابد.

مقدار دوز مصرفی و تجویز فرم دارویی آن با توجه به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان مشخص می شود و برای کاهش خطر عوارض جانبی مانند سرگیجه و خواب آلودگی ممکن است پزشک دارو را با دوز کم تجویز کند و به تدریج مقدار آن را افزایش دهد. به همین خاطر حتما مطابق دستورالعمل پزشک این دارو را مصرف کنید.

لایریور را بدون تجویز پزشک نباید مصرف کنید و همچنین بدون مشورت با پزشک نباید آن را قطع کنید. با قطع ناگهانی این دارو ممکن است برخی شرایط شما بدتر شود. همچنین ممکن است علائمی مانند مشکل خواب، حالت تهوع، سردرد و اسهال رخ دهد. برای جلوگیری از این شرایط حتما پزشک مقدار دارو را به تدریج کم می کند تا علائمی ایجاد نشود.

نحوه مصرف دوز فراموش شده

اگر یک دوز مصرف را فراموش کردید و قبل از خواب به یاد آوردید، آن را بعد از شام مصرف کنید. اگر صبح روز بعد آن به یا د آوردید، بعد از وعده غذایی صبحانه آن دوز را مصرف کنید. اگر بعد از صبح به یاد آوردید از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. هرگز دو دوز را با هم مصرف نکنید.

هشدارهای مهم

قبل از مصرف لایریور اگر به این دارو حساسیت دارید حتما قبل از تجویز به پزشک خود بگویید. البته ممکن است برخی افراد به موارد دیگری مانند رنگ خوراکی نیز آلرژی داشته باشند که حتما باید به پزشک خود مشورت کنند. محصولات دارویی حاوی مواد غیر فعال می باشد که ممکن است باعث واکنش الرژیک شود.

اگر سابقه پزشکی خاصی دارید حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است این دارو برای برخی بیماری ها منع مصرف داشته باشد. اگر سابقه بیماری قلبی، بیماری کلیوی، واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا سابقه مشکلات تنفسی یا ریوی نباید از این دارو استفاده کنید ، زیرا این دارو می تواند مشکلات تنفسی شما را شدیدتر کند.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی، گیجی یا تاری دید شود. به همین خاطر تا زمانی که مطمئن نشده اید این دارو باعث خواب آلودگی شما نمی شود از رانندگی و یا کارهایی که نیاز به تمرکز دارد را انجام ندهید.

قبل از عمل های جراحی اگر از این دارو استفاده می کنید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

عوارض جانبی

کپسول لایریور ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند که شایعترین آنها خواب الودگی ، سرگیجه، سردرد، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و افزایش وزن می باشد. در صورت ماندگاری این علائم و یا بدتر شدن هر یک از این عوارض می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

البته توجه داشته باشید داروها در هر فرد به صورت یکسان عمل نمی کند و ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد شود. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. به همین خاطر پزشک قطعا می داند که سود این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است.

در برخی موارد ممکن است لایریور باعث بروز عارضه جانبی جدی شود که در صورت مشاهده علائمی چون تغییرات بینایی، خونریزی غیر معمول، کبودی، درد عضلانی، حساسیت به لمس ، ضعف و ورم دست یا پا بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

در برخی افراد که داروهای ضد تشنج استفاده می کنند ممکن است علائمی چون افسردگی، اقدام به خودشکی یا سایر مشکلات روحی را تجربه کنند. اگر متوجه تغییرات غیر معمول و ناگهانی در خلق و خو، افکار یا رفتار بیمار شدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

این دارو ممکن است به ندرت باعث واکنش الرژیک در برخی افراد شود، در صورت مشاهده علائم آلرژی از جمله بثورات پوستی، خارش، سرگیجه شدید، مشکل تنفس فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

تداخلات دارویی زمانی ایجاد می شود که دو دارو نحوه عملکرد همدیگر را تغییر یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.
یکی از تداخلات دارویی داروی لایریور مصرف آن با داروهایی که باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی می شوند می باشد. این دارو در صورت مصرف همزمان با لایرویر می تواند خطر عوارض جانبی جدی مانند تنفس آرام و کم عمق، خواب آلودگی شدید و سرگیجه شدید را افزایش دهد.

داروهای دیابت: داروهای دیابت مانند روزیگلیتازون، پیوگلیتازون ممکن است باعث افزایش وزن یا تورم دست ها یا پاها شود. اگر مشکلات قلبی دارید، مصرف این داروها با هم می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد

داروهای ضد اضطراب:داروهای ضد اضطراب یا داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند با لایریور تداخل دارویی دارند.

داروهای فشار خون: داروهای فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل یا لیزینوپریل با لایریور تداخل دارویی دارند و ممکن است باعث تورم و کهیر شود.

قرص لایرویر با آلپرازولام ، آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین ، دیفن هیدرامین ، زولپیدم، لورازپام،هیدروکسی زین، گاباپنتین، باکلوفن، کارفنازین، کلردیازپوکساید، کلوبازام، کلوبازام ، کلوزاپین، دیازپام، دیفن هیدرامین، دیفنوکسیلات، استازولام، متوکاربامول ، مورفین، میدازولام ، فنوباربیتال، شل کننده های عضلانی تداخل دارویی دارد. در صورت مصرف هر یک از این داروها حتما قبل از تجویز لایریور با پزشک خود مشورت کنید.

البته اگر داروهایی برای آلرژی یا سرماخوردگی مصرف می کنید را بررسی کنید، زیرا ممکن است این داروها حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند.

این لیست کاملی از تداخل دارویی لایریور نمی باشد و در صورتی که هر دارویی، محصولات گیاهی و یا ویتامین مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.