شفا مگ

علت تبخال زدن زیاد روی لب چیست

ویروس هرپس یا همان تبخال اگر در بدن شما غیر فعال باشد، می تواند به علت های مختلف فعال شود و شما دچار تبخال روی لب خود شوید که ممکن است در هر زمان رخ دهد.

علت تبخال زدن زیاد روی لب چیست

اگر کسى براى اولین بار با این ویروس تماس داشته باشد، پس از بروز عفونت تبخال در ناحیه دهان، ویروس مربوطه به عمق بدن می رود و خود را مخفى می کند. بعد از سال ها و یا حتى در مدتی کمتر، احتمال دارد دوباره ویروس شعله ور و دردسرزا شود.اینکه چه شرایطى سبب می شود ویروس خفته دوباره بیدار شود مقوله اى است که جا براى بحث بسیار دارد. اما به طور خلاصه شرایطى همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى ، صدمات به لب و یا جراحى هاى روى نواحى دهان و لب از جمله ی این موارد هستند.

تبخال لب چیست

تبخال عارضه پوستی است که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و به شکل تاول های کوچک در نواحی از صورت بخصوص لب خود را نشان می دهد. این مشکل پوستی علاوه بر لب ها در نواحی دیگری مانند اندام تناسلی نیز ظاهر می شود. تبخال واگیر دار است و به طور مستقیم از طریق بزاق یا تماس پوستی و هم به صورت غیر مستقیم مانند استفاده از لیوان یا فنجام فرد مبتلا یا تماس با ترشحات بزاقی آن می باشد. همانطور که گفته شد تبخال مسری است و تا زمانی که تاول ها و زخم های تبخال بهبود نیابند می تواند به شخص دیگری سرایت کند.ویروس هرپس قبل از اینکه به شکل تبخال ظاهر شود به صورت غیر فعال در بدن می ماند.

ویروس هرپس که به شکل عارضه پوستی تبخال در بدن ظاهر می شوند، زخم های کوچک یا تاول هایی در بدن فرد مبتلا ایجاد می کند. افراد معمولا بعد از اینکه مبتلا به ویروس هرپس می شوند تبخال می زنند. ویروس هرپس بر دو نوع هستند

ویروس هرپس سیمپلکس 1 که عارضه ای به شکل تبخال دهانی ایجاد می شود و ویروس هرپس 2 که به شکل عارضه پوستی روی دستگاه تناسلی ایجاد می شوندکه به تبخال تناسلی معروف است.هر دوی این ویروس ها ممکن است در دهان یا دستگاه تناسلی خودشان را نشان دهند. افراد می توانند از طریق تماس با مایعات بدن فرد مبتلا به این ویروس (از جمله مایعات دستگاه تناسلی و بزاق دهان) دچار این عارضه شوند. نکته قابل توجه این است که فردی که مبتلا به این ریروس می شود، علائم آن ممکن است هر از گاهی در بدن او ظاهر شود و تا پایان عمر فرد ادامه خواهد داشت.

علت تبخال زدن لب چیست

همانطور که در بالا گفته شد افرادی که به ویروس هرپس مبتلا می شوند به شکل غیر فعال در بدن آنها برای مدتهای طولانی باقی خواهد ماند. اما سوال اینجاست که چه زمانی این ویروس فعال می شود. این ویروس در بازه های زمانی مختلف در بدن فعال می شود.البته باید گفت که هر عاملی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شود می تواند ویروس را فعال کند. برخی از این علت ها شامل:

  • استرس
  • بیماری های همراه با تب
  • تماس مستقیم با آفتاب
  • جراحی
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

علائم تبخال لب

اگر درگیر ویروس هرپس شده باشید و در بدن شما غیر فعال باشد هیچ علائمی ندارد تا زمانی که با توجه به برخی علت ها این ویروس فعال شود. زمانی که ویروس فعال شود علائمی بر روی لب ظاهر می شود که می توانید از این علائم تبخال را تشخیص دهید.

  • تاول های حاوی مایع
  • قرمزی و تورم
  • درد یا خارش
  • زخم های سرد

همچنین ممکن است تاول ها پس از چند روز باز شده و مایع داخل آن خارج شود. پس از این مرحله تاول ها به صورت زخم در می آیند و با گذشت 4 تا 5 روز زخم ها بهبود می یابد و روی آنها پوست تشکیل می شود.

آیا تبخال واگیردار است

تبخال عارضه پوستی که توسط ویروس هرپس ایجاد می شود و می تواند از فرد مبتلا به فرد دیگر انتقال داده شود. اما چه زمانی واگیردار است؟ باید گفت زمانی که علائم تبخال ظاهر شود و اگر ویروس هرپس در بدن فردی باشد و فعال نباشد واگیردار نیست.

ویروس هرپس تا پایان عمر در بدن باقی می ماند و هر از گاهی عود می کند. ممکن است علائم تبخال در افراد ناقل هیچ گاه ظاهر نشود.راه های انتقال این بیماری شامل:

  • استفاده از ظرف مشترک
  • تماس پوستی
  • بوسیدن
  • تماس با ترشحات دهانی

روش های پیشگیری از تبخال لب

از بوسیدن فردی که تبخال ( خصوصاً در مرحله تاولی ) دارد خوداری کنید،زیرا ترشحات تبخال حاوی ویروس بوده و می تواند باعث انتقال ویروس شود.همچنین استفاده از وسائل شخصی دیگران را محدود کنید، خصوصاً حوله و وسائل صرف غذا مثل قاشق و ...همچنین مسواک خود را در جای خشک نگهداری کنید و هنگام استفاده از آن از تماس لبه خمیر دندان با مسواک خودداری کنید.

وقتی که به تبخال دچار شدید، مراقب باشید دست آلوده خود را به سایر نقاط بدن خود تماس ندهید و خصوصاً چشم و نواحی تناسلی می توانند سریعاً با این ویروس آلوده گردند.

دست خود را مرتب بشوئید اگر دچار تبخال هستید تا ویروس را در تماسهای نزدیک به دیگری منتقل نکنید.

از عواملی که باعث تحریک بروز تبخال می شوند، جلوگیری کنید ،بطور مداوم در معرض آفتاب بودن یکی از این عوامل است و می توان در صورت لزوم با استفاده از ضد آفتاب روی صورت و لب از اثر منفی آفتاب در بروز تبخال جلوگیری کرد.

ضمن اینکه بازگشت مکرر تبخال در اغلب افراد نشانه کمبود گروهی از ریزمغذی ها مانند آهن و گروه ویتامین ب است که می توان با تامین آنها بازگشت تبخال را دراین افراد متوقف کرد .

عوارض تبخال لب

تبخال یک بیماری مسری است و در اثر تماس پوستی فرد به فرد انتقال می یابد. البته باید توجه داشت که تبخال حتی زمانیکه هنوز تاولها تشکیل نشده اند ( یکی دو روز اول ) هم می تواند انتقال یابد، ولی بیشترین شانس انتقال عفونت از زمان تشکیل تاول تا زمان خشک شدن تاولها و پوشیده شدن آنها با بافت سفت زرد رنگ می باشد.

تبخال در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی عوارض خطرناکی دارد و باعث عفونت بسیار شدیدی می شود، پس افرادی که دچار تبخال می شوند باید از نزدیک شدن به افرادی که مبتلا به سرطان، ایدز، افراد دریافت کننده داروهای تضعف کننده سیستم ایمنی، افراد دریافت کننده پیوند عضو و ... هستند، خودداری کنند. همچنین افراد دچار تبخال باید از نوزادان و افراد دچار اگزما و حساسیت پوستی نیز دوری کنند، زیرا در آنها نیز بیماری تبخال عوارض شدیدی را بجای می گذارد.

 درمان تبخال لب

معمولاً درمان برای افرادی که دچار نوع شدید تبخال شده و یا مکرراً به تبخال دچار شده اند و یا دچار ضعف ایمنی هستند، صورت می گیرد وگرنه در حالت عادی این بیماری نیاز به درمان ندارد. البته درمان هم فقط می تواند دوره بیماری را کوتاهتر کرده و کمی از درد مریض بکاهد ولی نمی تواند سریعاً بیماری را بهبود ببخشد.

درمان خانگی تبخال لب

برخی درمان های خانگی تبخال که از تغییر سبک زندگی تا استفاده از داروهای گیاهی را در بر می گیرند، شامل کاهش سطح استرس، دوری از داورهای استروئیدی، کاهش قرار گرفتن در معرض نور، کاهش اصطکاک ناحیه تناسلی و خوردن غذای مناسب همراه با استفاده از روغن درخت چای، آلوئه ورا، عسل مانوکا و روغن اورگانو، می شود. در ادامه روش های متنوع درمان تبخال را بخوانید.

برخی روش های ساده برای درمان تبخال در منزل شامل:

حافظت از لب ها در مقابل هرگونه عامل خارجی و محیطی نظیر قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید و باد به عنوان یک عامل پیشگیرانه توسط همه کارشناسان تایید می شود. تشعشع بیش از حد UV بر صورت و لب ها می تواند باعث شیوع علائم تبخال شود. بنابراین اگر زمان زیادی را بیرون از منزل هستید، از ضدآفتاب استفاده کنید.

  • بعضی از کرمهای بدون نسخه
  • استفاده از مسکن های ساده مثل استامینوفن و یا ایبوبروفن
  • استفاده از سرما یا گرما: استفاده از کمپرس سرد یا گرم در کاهش درد مؤثر است.
  • از فشار دادن و دستکاری تاولها نیز پرهیز کنید و اجازه دهید خودشان بهبود یابند.
  • کاهش سطح استرس
  • عدم مصرف استروئید
  • برنامه غذایی خود را تغییر دهید
  • تمیز و خشک نگه داشتن تبخال
  • ورزش

درمان تبخال با یخ: یخ موجب کاهش التهاب می شود و اگر مواد التهاب آور سبب فعال شدن مجدد ویروس شوند، در آن صورت با توجه به نقش ضدالتهابی یخ می توان گفت استفاده از یخ برای درمان تبخال موثر است. برای اینکار نیاز است چند تکه یخ را درون پارچه ای نازک قرار داده و به مدت چند دقیقه بر روی تبخال بگذارید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه یخ را مستقیم بر روی تبخال قرار ندهید به دلیل اینکه سرمای شدید یخ باعث یخ زدگی پوست می شود.

درمان گیاهی تبخال لب

استفاده از روغن پونه کوهی: روغن پونه کوهی دارای خواص ضدویروسی است و به بهبود سریع درمان تبخال کمک می کند، روغن پونه کوهی را مستقیماً روی منطقه آلوده بمالید

درمان تبخال با ژل آلوئه ورا: قدرت ضدالتهابی ژل آلوئه ورا شناخته شده است و می تواند درد و ناراحتی مربوط به عفونت ناشی از تبخال را از بین ببرد و همچنین اثر عفونت ویروسی را خنثی کند.

درمان تبخال با روغن اسطوخودوس: اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

استفاده از روغن نعناع: از دیگر روش های خانگی درمان تبخال استفاده از چای نعناع است. روغن نعناع باعث کاهش شدت تبخال می شود و سبب کاهش درد و التهاب می شود. شما می توانید برای درمان تبخال مقداری پنبه را به روغن نعناع آغشته کنید و چند بار در روز بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

درمان تبخال با سرکه سیب: سرکه سیب به کاهش شدت شیوع تب خال به خاطر ضد عفونی کنندگی و خواص ضد التهابش کمک می کند. برای درمان تبخال با سرکه سیب می توانید یک تکه پنبه را در سرکه سیب فرو کنید و آن را روی مناطق متاثر برای سه یا چهار بار در روز برای دو یا سه روز قرار دهید.برای بهترین نتیجه، آن را به محض اینکه احساس سوزش اولیه را تجربه می کنید، اعمال کنید؛ آگاه باشید، احتمال دارد کمی بسوزد. همچنین می توانید یک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و دو بار در طی روز بنوشید.

درمان تبخال لب با سیر: سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به مقابله با شیوع تب خال کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در سال 1992 نشان دادند که ماده شیمیایی بنام آلیسین موجود در سیر ممکن است دارای اثرات ضد ویروسی باشد. روغن سیر همچنین شامل ترکیب ضد ویروسی آژونه است.

استفاده از روغن زیتون: روغن زیتون به خاطر خاصیت رطوبت دهی به پوست شناخته شده است. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و از روش درمان خانگی تبخال به حساب می آید. برای استفاده یک فنجان روغن زیتون بردارید. آن را در یک قوری گرم کنید و مقداری روغن اسطوخودوس و موم زنبور عسل به آن اضافه کنید و اجازه دهید این مخلوط خنک شود. پس از خنک شدن، این مخلوز را روی ناحیه مبتلا بزنید.

درمان تبخال با روغن درخت چای: روغن درخت چای به عنوان ضدویروس، ضدباکتری و ضدقارج قوی در دنیا به شمار می رود و چند قطره از آن که با آب رقیق شده است می تواند به سرعت بخشیدن به فرایند درمان تبخال کمک کند.

درمان سریع تبخال لب با روغن نارگیل: روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که اثرات ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد و علاوه بر این، اسید لوریک و کاپریک اسید در روغن نارگیل به کشتن ویروس تب خال کمک می کنند.

 چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر چه تبخال بدون درمان است و پس از مدتی تاول ها و زخم های آن از بین می رود، اما در برخی شرایط بهتر است به پزشک مراجعه شود.اگر شما هم دچار شرایطی که در زیر گفته شده هستید می بایست به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید
  • علائم بسیار شدید باشد
  • اگر تبخال در مدت 1 الی 2 هفته بهبود نیافت
  • اگر به طور مکرر دچار عود تبخال می شوید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.