شفا مگ

تنبلی تخمدان چیست و چه علائمی دارد

تنبلی تخمدان یک اختلال هورمونی است که در زنان در سنین باروری بسیار شایع است و علائم شایع آن قاعدگی نامنظم و افزایش هورمون مردان با نام آندوژن می باشد.

تنبلی تخمدان چیست

تنبلی تخمدان با نام دیگر سندرم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل شایع در زنان است که می تواند عوارضی از جمله ناباروری، آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد.تنبلی تخمدان در زنان به دلیل دشواری در تشخیص ، در برخی موارد اشتباه تشخیص داده می شود، زیرا علائم در هر زن متفاوت می باشد.متاسفانه نیمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیماریشان تشخیص داده نمی شود. اما ابتلا به تنبلی تخمدان می تواند خطر بیماری های دیگری از جمله دیابت، بیماری قلبی عروقی، افسردگی و سرطان رحم را بیشتر کند.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یک اختلال هورمونی است که در زنان در سنین باروری بسیار شایع است و علائم شایع آن قاعدگی نامنظم و افزایش هورمون مردان با نام آندوژن می باشد.تنبلی تخمدان یک مشکل شایع در زنان است که می تواند عوارضی از جمله ناباروری، آندومتر، دیابت و بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد.هر یک ماه یکبار ، تخمدان زنان فولیکول را می سازد و زمانی که این فولیکول رشد می کند باعث آزادی هورمون می شود و سپس تخمک رسیده آزاد می شود که به این روند تخمک گذاری گفته می شود.در زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، تخمدان ها به جای تولید یک تخمک رسیده ، تعدای زیادی فولیکول ریز می سازند.
در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، اختلالات هورمونی وجود دارد و هورمون تستوسترون بیش از حد تولید می شود. عدم تخمک گذاری باعث می شود میزان استروژن و پروژسترون تغییر کند و همچنین سطح استروژن و پروژسترون پایین تر از حد معمول خواهد بود و میزان آندروژن بالاتر از حد معمول می باشد.

تنبلی تخمدان چه علائمی دارد

زمانی که زنان دچار تنبلی تخمدان می شوند، علائمی را مشاهده می کنند که شایعترین آن تغییر در چرخه قاعدگی و رشد بی رویه مو می باشد. در صورتی که برخی از علائمی که در ادامه گفته شده است را مشاهده کردید می بایست به متخصص زنان مراجعه کنید.در برخی موارد ممکن است فرد ممکن است دچار تنبلی تخمدان شود، اما متوجه نشود و در تنها به دلیل ناباروری به پزشک مراجعه کند و پس از معاینات متوجه تنبلی تخمدان شوند.

چرخه قاعدگی نامنظم

اگر چرخه قاعدگی غیر پیش بینی داشتید و یا چند دوره قاعدگی شما به تعویق افتاده است می تواند از علائم تنبلی تخمدان باشد. چرخه قاعدگی در زنان بسیار مهم است و باعث می شود متوجه شوید که بدن شما در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر. زمانی که دوره شما چند بار به تعویق می افتد یا دوره قاعدگی نامنظم یا زیادی را تجربه می کنید به آن معنی است که تعادل هورمونی ندارید و این می تواند از علائم تنبلی تخمدان باشد.

رشد بی رویه مو

زمانی که دچار تنبلی تخمدان می شوید، تخمدان مقدار زیادی آندوژن تولید می کند که باعث افزایش رشد مو می شود. رشد موهای بی رویه در مکان هایی مانند ران، شکم، نوک پستان و یا مناطقی که رشد موی زیادی ندارند می باشد.

آکنه

زمانی که هورمون آندوژن زیاد تولی دشود می تواند باعث ایجاد آکنه شود. هورمون ها می توانند سبوم را تقویت کنند و این باعث می شود منافذ پوست بسته شوند و باکتری هایی که روی سبوم هستند باعث ایجاد التهاب روی پوست می کنند.

حلقه تیره در اطراف گردن

تنبلی تخمدان می تواند باعث تیرگی دور گردن شود که البته این تغییرات می تواند بر روی بافت های پوست در زیر بغل و یا اطراف ناحیه تناسلی نیز ظاهر شود.

افزایش وزن بی دلیل

افزایش وزن بی دلیل و مداوم به ویژه در اطراف شکم و پهلو می تواند نشان از اختلال هورمونی باشد. اگر چه کاملا مشخص نیست که چرا افزایش وزن می تواند یک علامت برای تنبلی تخمدان باشد، اما می توان گفت که مقاومت به انسولین نقش زیادی دارد. افرادی که دچار تنبلی تخمدان می شوند دچار مقاومت به انسولین می شوند. به همین دلیل گفته می شود زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیشتر دچار دیابت می شوند.

مشکلات بارداری

عدم تعادل هومونی می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند و به همین خاطر تنبلی تخمدان یکی از رایج ترین دلایل ناباروری است. ناباروری در زنان می تواند حدود هفتاد درصد به تنبلی تخمدان مرتبط باشد.در برخی موارد ممکن است فرد ممکن است دچار تنبلی تخمدان شود، اما متوجه نشود و در تنها به دلیل ناباروری به پزشک مراجعه کند و پس از معاینات متوجه تنبلی تخمدان شوند.

علت تنبلی تخمدان چیست

علت دقیقی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد و هنوز شناخته نشده است، اما فقط می تواند به عملکرد غیر نرمال تخمدان ها اشاره کرد و این باعث افزایش هورمون تستوسترون می شود. این هورمون به مقدار کم همیشه در تخمدان ها تولید می شود، اما در صورت تنبلی تخمدان این هورمون افزایش پیدا می کند.
در بیماری تنبلی تخمدان سطح هورمون های استروژن و پروژسترون که هورمون های مهم زنانه هستند به هم می خورد.در هر ماه تخمدان زنان فولیکول هایی می سازد که یکی از این فولیکول ها رسیده می شود و تخمک گذاری انجام می شود ولی در افراد با تنبلی تخمدان به جای تولید یک تخمک رسیده تعداد زیادی فولیکول ریز ساخته می شود و تعادل ترشح هورمون به هم می خورد و تخمک گذاری به طور روتین و ماهانه اتفاق نمی افتد، و همین سبب نامنظمی در سیکل های پریودی افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند، میشود.

در برخی موارد ممکن است تنبلی تخمدان ژنتیکی باشد.اگر هر یک از خانواده نزدیک خود دچار تنبلی تخمدان بوده باشند، می تواند خطر ابتلا را در شما بیشتر کند. اگرچه هنوز ژن های خاص مرتبط با این بیماری شناسایی نشده اند.
زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، ممکن است التهاب در بدن آنها زیاد باشد. اضافه وزن نیز می تواند در این امر تاثیر گذار باشد. مطالعات التهاب بیش از حد را با سطح بالاتر آندروژن مرتبط دانسته است.

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود

برای تنبلی تخمدان آزمایش مشخصی وجود ندارد و پزشک با برخی سوالات و معاینات این بیماری را تشخیص می دهد.پزشک متخصص زنان ابتدا تاریخچه ای از وضعیت چرخه قاعدگی و همچنین تغییرات وزنی را از شما می پرسد و سپس با معاینه برخی علائم و نشانه ها را پیگیری می کند. معاینه بدنی برای تشخیص تنبلی تخمدان شامل معاینه برای نشانه های رویش بی رویه مو، مقاومت به انسولین و کهیر می باشد.
همچنین پزشک ممکن است برخی آزمایشات را انجام دهد که یکی از این آزمایشات معاینه لگن است. همچنین ممکن است توصیه به انجام برخی آزمایشات هورمونی کند، این آزمایشات برخی مشکلاتی که مشابه سندرم تنبلی تخمدان است را رد کند. همچنین آزمایشاتی از قبیل سنجش کلسترول و تری گلیسرید را نیز توصیه کند.سونوگرافی یکی دیگر از آزمایشاتی است که پزشک ممکن است توصیه کند. در سونوگرافی پزشک ظاهر تخمدان و قطر مخاط رحم را چک می کند.

عوارض احتمالی تنبلی تخمدان چیست

تنبلی تخمدان در صورتی که درمان نشود می تواند عوارض جانبی از جمله کاهش قدرت باروری و سایر موارد دیگر که در ادامه به آن می پردازیم را به همراه داشته باشد

1- کاهش قدرت باروری: یکی از دلایل ناباروری تنبلی تخمدان است، زیرا زنان اگر به طور مرتب تخمک گذاری نکنند نمی توانند برای بارداری به اندازه نیاز تخمک گذاری کنند.

2- آپنه خواب: آپنه خواب یک مشکل در خوابیدن است و باعث می شود وقفه های مکرر تنفسی در طول شب در فرد رخ دهد و این باعث می شود به طور مداوم از خواب بیدار شوند. این عوارض در زنان چاق بیش تر دیده می شود.

3- سرطان اندومتریوز: همانطور که می دانید در طی تخمک گذاری مخاط رحم از بین می رود و در صورت کاهش تخمک گذاری می تواند مخاط رحم ضخیم شوند و خطر ابتلا به سرطان اندومتریوز را افزایش دهد.

4- افسردگی: تغییرات هورمونی می توانند بر روی روحیه و احساست زنان تاثیر زیادی داشته باشد. افرادی که دچار تنبلی تخمدان می شوند افسردگی و اضطراب را زیاد تجربه می کنند.

5-سندرم متابولیک:اثرات هورمونی ناشی از تنبلی تخمدان، شما را در برابر سندرم متابولیک که شامل فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح کلسترول غیر طبیعی و چربی اضافه دور شکم است، آسیب پذیرتر می کند. این بیماری خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد.حدود 35 درصد از زنان دارای اضافه وزن مبتلا به تنبلی تخمدان، به سندرم متابولیک (پیش دیابت) مبتلا می شوند و 10 درصد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

تنبلی تخمدان قابل درمان است؟

به طور قطع نمی توان گفت که تنبلی تخمدان به طور قطع درمان می شود و درمان هر فرد بستگی به علائم او می باشد. اما خوشبختانه درمان هایی وجود دارد که به زنانی که دچار تنبلی تخمدان هستند می تواند در افزایش شانس باروری کمک کند.
درمان کم کاری تخمدان مبتنی بر استفاده از داروهای هورمونی یا داروهایی است که تخمک گذاری را تقویت می کند. پزش با تجویز برخی داروهای هورمونی سطح استروژن و پروژسترون را تنظیم کرده و باعث کاهش تولید آندوژن ها می شود.این کاب باعث می شود چرخه های قاعدگی تنظیم شوند.

داروهای دیگری نیز وجود دارد که تخمک گذاری را در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان تقویت می کند. استفاده از قرص های ضد بارداری در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان به منظور منظم کردن چرخه های مانع از بارداری می شود. بنابراین برای تحریک تخمک گذاری می توان گزینه های زیر را درنظر داشت:

کلومیفن: کلومیفن دارویی ضد استروژن می باشد که در ابتدای چرخه قاعدگی استفاده می شود. این دارو می توان تخمک گذاری را تحریک کند. در صورتی که کلومیفن موثر نباشد می توان داروی دیگری به نام متفورمین را در نظر گرفت. متفورمین دارویی است که به طور معمول در درمان دیابت استفاده می شود.اگر کلومیفن و متفورمین در فرد مبتلا به تنبلی تخمدان عمل نکند، در این صورت استفاده از داروهای حاوی هورمون محرک فولیکول یاFSH و هورمون جسم زرد یا LH مورد توجه قرار خواهد گرفت. این داروها معمولا به صورت تزریقی استفاده می شود.

لتروزول : لتروزول گزینه دارویی دیگری است که در صورت موثر نبودن سایر گزینه های درمانی، برای درمان تنبلی تخمدان مورد توجه قرار می گیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.