شفا مگ

علت به وجود آمدن سلولیت چیست

سلولیت یک ضایعه پوستی بسیار شایع و بی ضرر است که باعث ایجاد سطحی ناصاف و گوشتی کمرنگ بر روی ران، باسن، لگن و شکم می شود. شیوع این ضایعه در زنان بیشتر است. بسیاری از افراد سعی می کنند با کاهش وزن، ورزش، ماساژ و کرم های برطرف کننده ی سلولیت موجود در بازار، ظاهر پوست خود را بهبود بخشند که اثر آن بر افراد مختلف، متفاوت است.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست

 سلولیت چیست؟

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی دردناک در لایه های عمیق پوست است که در صورت نادیده گرفتن به طور ناگهانی شروع شده و زندگی فرد را تهدید کند.موارد خفیف شامل یک عفونت موضعی، همراه با قرمزی در یک منطقه است. موارد جدی تر شامل یک عفونت است که به سرعت در حال گسترش است و می تواند منجر به سپسیس شود.

درجه بندی سلولیت

  • درجه ی صفر : این نوع سلولیت تغییر ظاهری ایجاد نکرده و علائم قابل مشاهده ای ندارد .
  • درجه ی یک : این درجه از سلولیت با تحریک پوست بطور مثال منقبض شدن عضله و یا نیشگون گرفتن از ناحیه مشخص میشود .
  • درجه ی دو : این درجه از سلولیت در حالتی که فرد ایستاده است که در واقع همان حالتی که به پوست پرتقالی معروف است ایجاد میشود این نوع سلولیت بدون دخالت و در حالت عادی قابل مشاهد است .
  • درجه ی سه : در این گرید از سلولیت در ناحیه ی دارای معضل گره هایی بزرگ و حجیم شده ،نمایان است که ظاهری بسیار ناخوشایند نیز دارد .

علائم سلولیت چیست؟

به نظر می رسد سلولیت به شکل پوستی کمرنگ یا متورم است، گاهی اوقات ظاهر آن را شبیه به پنیر یا پوست پرتقال توصیف می کنند. سلولیت خفیف را تنها در صورتی می توانید مشاهده کنید که پوست خود را در مناطقی که دچار این عارضه شدند، مانند ران هایتان، بپیچانید و سلولیت شدیدتر باعث می شود که پوست ظاهری ناصاف به شکل پستی و بلندی پیدا کند. سلولیت بیشتر در اطراف ران و باسن دیده می شود، اما در ناحیه ی سینه، زیر شکم و بازوها نیز قابل مشاهده است. علاوه بر این، عوامل هورمونی نقش زیادی در ایجاد این عارضه دارند و ژنتیک، ساختار پوست، بافت پوست و نوع بدن را تعیین می کند.

علل ایجاد سلولیت چیست؟

اطلاعات کمی در مورد علل ایجاد سلولیت وجود دارد. پوست شامل بافت پیوندی فیبری است که پوست را به عضله زیرین وصل می کند و چربی بین آن قرار دارد. با جمع شدن سلول های چربی، آنها به سمت پوست بالا می روند، در حالی که بافت فیبری بلند و مستحکم به سمت پایین کشیده می شوند و این مکانیسم ظاهری ناهموار یا کم رنگ ایجاد می کند. فاکتورهای دیگر مانند وزن و توده عضلانی در ایجاد سلولیت تاثیر می گذارد، اگرچه حتی افراد دارای اندام و وزن مناسبی باشند.

شیوع این عارضه در زنان بیشتر از مردان است، در حقیقت، بیشتر خانم ها بعد از بلوغ دچار سلولیت می شوند، این امر در خانم ها به دلیل توزیع چربی در نواحی ران ها، باسن و لگن، مناطق مستعد ایجاد سلولیت، است. همچنین بروز این عارضه با افزایش سن، هنگامی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، بیشتر می شود. افزایش وزن می تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند، اما این عارضه در برخی از افراد لاغر نیز ایجاد می شود. سلولیت به صورت خانوادگی وجود دارد، بنابراین ژنتیک ممکن است بیشترین نقش را در ایجاد آن ایفا نماید. همچنین سبک زندگی غیرفعال همانند بارداری می تواند شانس ابتلا به سلولیت را افزایش دهد.

جنسیت

درست است که ابتلا به این مشکل شامل محدودیت جنسیتی نمی شود اما این اتفاق در خانم ها رایج تر است. دلیل این موضوع را می توان موارد زیر دانست:

آقایان از پوست محکم و ضخیم تری نسبت به خانم ها برخوردار هستند.

تغییرات هورمونی در خانم ها نسبت به آقایان قابل توجه تر است.

تحقیقات نشان داده است هورمون استروژن به ایجاد سلولیت کمک می کند. این هورمون با مصرف قرص ضدبارداری، عادت ماهیانه، بلوغ و قرص های مشابه، در خانم ها مدام در حال تغییر است و بستر را برای ایجاد سلولیت فراهم می آورد.

عوامل ژنتیکی

این موضوع که کسی در خانواده شما قبلا دچار سلولیت بوده باشد، احتمال ایجاد آن در بدن شما را افزایش خواهد داد. متاسفانه عوامل ژنتیکی روی این قضیه تاثیر دارند و تنها با انجام یک سری تدبیرهای مختلف که در ادامه نام می بریم، مقدار آن قابل کنترل خواهد بود.
پیروی نکردن از رژیم غذایی صحیح

پیروی نکردن از یک رژیم غذایی سالم و صحیح، ایجاد سلولیت در بخش های مختلف بدن را تشدید می کند. کسانی که در زندگی روزمره خود اشتباهات غذایی زیر را دارند، قطعا دیر یا زود به این مشکل دچار می شوند:

  • مصرف آب آن ها حداقل است.
  • مرتب از نوشیدنی های حاوی الکل استفاده می کنند.
  • غذاهای مصرفی آن بسیار پرنمک و شور است.
  • غذاهای سرخ کردنی وعده اصلی روزانه آن ها را تشکیل می دهد.
  • غذاهای آماده، فرآوری شده و کنسروی زیادی مصرف می کنند.
  • نان سفید را جایگزین نان های سبوس دار کرده اند.
  • سس، نوشابه و تنقلات را از برنامه غذایی حذف نمی کنند.

کنترل نکردن وزن

درست است که چاقی و سلولیت دو معقوله جدا از هم محسوب می شود اما بد نیست بدانید که افزایش وزن و چاقی می تواند شرایط را برای ایجاد سلولیت فراهم سازد.

زمانی که درصد چربی بدن شما رو به افزایش باشد، به بافت های همبند فشار زیادی وارد می شود و همین مساله ایجاد سلولیت در بخش های مختلف بدن را به همراه خواهد داشت.

متاسفانه در اکثر مواقع، کاهش وزن بعد از چاقی مفرط تاثیر چندانی بر کم شدن میزان سلولیت ها نخواهد گذاشت. پس سعی کنید روی نوسان وزن خود به خوبی کنترل داشته باشد.

استرس

یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد سلولیت، استرس به شمار می رود. استرس در بدن فرآیندهای التهابی را ایجاد می کند و همین موضوع سرعت ایجاد این مشکل را بالا می برد. تورم بافت ها که از استرس نشات می گیرد، بیشتر سلولیت را نشان خواهد داد.
تحرک نداشتن

نداشتن فعالیت کافی، ورزش نکردن و بی تحرکی مکرر به خاطر کار، تحصیل یا سبک زندگی، باعث می شود تا افراد بیشتر در معرض ابتلا به سلولیت قرار بگیرند.

بالا رفتن سن

زمانی که سن افزایش پیدا می کند، پوست نازک تر و شل تر می شود. متاسفانه فرآیند ایجاد سلولیت با نازک و شل شدن پوست سریع تر اتفاق می افتد. البته کاهش میزان سوخت و ساز بدن و کم شدن کلاژن سازی پوست با بالا رفتن سن، باعث بیشتر شدن میزان آن در بدن خواهند شد.

پیشگیری از بیماری سلولیت

فرد همیشه نمی تواند از ایجاد سلولیت جلوگیری کند، اما روش هایی برای کاهش خطر وجود دارد.

بریدگی ها و خراش ها را درمان کنید: برای کاهش خطر عفونت، هر گونه بریدگی، گزش، چروکیدن یا زخم (از جمله جراحی های اخیر) را تمیز نگه دارید.

از خاراندن خودداری کنید: به عنوان مثال اگر نیش حشره دچار خارش شد، از یک داروساز در مورد نحوه کاهش این احساس سوال کنید. وقتی خراشیدن اجتناب ناپذیر است، تمیز و کوتاه نگه داشتن ناخن ها می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

از پوست مراقبت کنید: مرطوب کننده ها می توانند از ترک خوردگی پوست جلوگیری کنند، اما اگر عفونت از قبل وجود داشته باشد، کمکی نمی کنند.

از پوست محافظت کنید: هنگام باغبانی از دستکش و آستین بلند استفاده کنید و در صورت احتمال خراش پوست، از پوشیدن لباس کوتاه خودداری کنید. سرپوش گذاشتن نیز می تواند از گزش حشرات جلوگیری کند.

وزن سالم داشته باشید: چاقی ممکن است خطر ابتلا به سلولیت را افزایش دهد.

از استعمال سیگار خودداری کنید و مصرف الکل را محدود کنید: این موارد ممکن است خطر بیماری را افزایش دهند.

برای سایر موارد پزشکی کمک بگیرید: به عنوان مثال افراد دیابتی باید تمام تلاش خود را برای مدیریت و کنترل وضعیت خود انجام دهند.

روش های درمان سلولیت

برای درمان سلولیت روش هایی وجود دارد که در ادامه درباره ی هر کدام صحبت خواهیم کرد.

درمان سلولیت با ورزش صحیح

یکی از بهترین روش های درمان سلولیت، ورزش کردن است. این کار باعث از بین رفتن سلولیت و ناپدید شدن آن نمی شود، اما قوی شدن عضلات زیر پوست باعث یکنواخت و صاف شدن پوستتان خواهد شد. برای انجام این روش، سه کار اصلی را در برنامه خود اضافه کنید: رژیم غذایی سالم، ورزش هوازی و حرکاتی که تون عضلانی شما را افزایش می دهند.

درمان سلولیت با خوردن غذاهای خام

سعی کنید در رژیم غذایی خود به جای غذاهای پرکالری و غیر مفید، فیبر (موجود در غلات، میوه و سبزیجات) بیشتری قرار دهید. کربوهیدراتی که در بیشتر انواع نان، شکلات و نوشیدنی های بدون الکل وجود دارد کالری زیادی وارد بدن می کنند که این امر موجب افزایش چربی، مخصوصا در نواحی مستعد سلولیت می شود.

درمان سلولیت با کاهش وزن

همانطور که اشاره شد، بدن شما چه چاق باشد چه لاغر می تواند سلولیت داشته باشد، اما اضافه وزن باعث دیده شدن بیشتر سلولیت و به چشم آمدن آن خواهد شد. در صورتی که اضافه وزن دارید، بهترین درمان خانگی برای شما این است که مقداری از وزن خود بکاهید.

البته کاهش وزن شما باید به آرامی صورت گیرد. دقت داشته باشید که رژیم گرفتن می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود؛ همچنین در صورتی که وزن زیادی از بدنتان کم شود، سلولیت می تواند در قسمت هایی که پوست بدن افتاده شده است نمایان شده و ظاهر بدی به خود بگیرد. با توجه به موارد ذکر شده، روند کاهش وزن شما باید به صورت کاملا صحیحی انجام شود، بنابراین پیش از اقدام حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

از بین بردن سلولیت با ترک سیگار

هر پکی که به سیگار زده می شود، روی خونی که به پوستتان می رسد تاثیرگذار است. سیگار کشیدن باعث نازک شدن پوست بدن و افتادگی آن می شود. مصرف سیگار، سلولیت ناحیه بازو، ران و باسن را بیشتر نمایان خواهد کرد. پیش از اقدام برای ترک سیگار، با پزشک متخصص برای انتخاب روش مناسب مشورت کنید.

درمان سلولیت با ماساژ

یکی از راهکارهایی که می توانید برای بهبود سلولیت خود در نظر بگیرید، این است که روزی چند دقیقه منطقه مورد نظر را به صورت محکم مالش دهید؛ بهتر است این کار را زیر دوش یا پس از استفاده از لوسیون انجام دهید. ماساژ دادن باعث بهبود جریان خون شده و مایعات اضافی آن را از بین می برد که همین امر باعث می شود تا ناهمواریهای پوست شما برای مدتی کمتر دیده شود.

درمان سلولیت با استفاده از کرم رتینول

هنگامی که قصد خرید کرم سفت کننده برای پوست خود را دارید، دنبال کلمه رتینول باشید. استفاده از این محصول –مانند سایر محصولات- نمی تواند سلولیت شما را درمان کند، اما به بهبود پوست و بافت آن کمک می کند. بهترین گزینه برای انجام این کار، تهیه یک محصول حاوی ۰.۳ درصد رتینول است. برای مشاهده تاثیر این محصول، باید آن را به مدت شش ماه مصرف کنید. این محصول، لایه رویی پوست شما را کلفت می کند و باعث می شود که ناهمواری موجود در زیر آن پوشش داده شود.

استفاده از جوراب های ساق بلند

جوراب های ساق بلند و جوراب شلواری های امروزی، با جوراب های ضخیم و افتاده ای که نسل قدیم می پوشیدند متفاوت است. در صورتی که از جوراب های ساق بلند استفاده کنید، پوست صاف تری خواهید داشت، زیرا این جوراب ها از تجمع مایعات در سلولیت جلوگیری می کنند. در انتخاب جوراب مناسب، حتما از یک پزشک یا شخص متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

پیچیدن ناحیه سلولیت

پیچیدن ناحیه سلولیت با نوار، باند و… باعث می شود پوست شما کشیده تر و صاف تر به نظر برسد. تاثیر این کار می تواند حدود یک روز روی بدن بماند و بسته به نواری که مورد استفاده قرار می دهید، می تواند هزینه های متفاوتی برایتان داشته باشد. این کار می تواند با کمترین هزینه، نتایج خوبی برایتان داشته باشد.

درمان سلولیت با لیپوماساژ

روش لیپوماساژ که در آن از یک دستگاه برای مکش و ماساژ پوست استفاده می شود، یک روش تایید شده برای درمان سلولیت است اما مقداری هزینه بر خواهد بود. این روش ممکن است در جلسات متعددی انجام شود. لیپوماساژ قابلیت بازگشت دارد، مگر اینکه به صورت مداوم آن را انجام دهید.

درمان سلولیت با لیزر و RF

در روش لیزر و RF، که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایی قرار گرفته است، پوست شما در معرض حرارت بالای قرار گرفته و در کنار آن مکش و ماساژ نیز وجود دارد. این روش درمان در بعضی موارد می تواند ناهمواری های پوست شما را به مدت شش ماه یا بیشتر از بین ببرد. این روش با هیچ گونه دردی همراه نیست، اما هزینه بر بوده و ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشد.

درمان سلولیت با عمل سلولاز

در این عمل جراحی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تایید شده است، سلولیت را از ریشه از بین می برند.

در این عمل، دکتر لیزر را به زیر پوست شما می برد و به وسیله آن، توده های چربی را آب کرده، رشته های متصل به بافت پوست، که موجب گود شدن آن شده اند را قطع کرده و پوست شما را ضخیم تر می کند. نتیجه این عمل، تا یک سال یا بیشتر می ماند، اما در بازه بلندمدت، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

دقت داشته باشید که برای انجام این روش، حتما به یک جراح زیبایی معتبر و تایید شده مراجعه نمایید. در صورتی که وزن بالایی داشته یا به سلولیت بسیار شدید مبتلا باشید، ممکن است نتیجه چندان کاملی از این روش نگیرید؛ بنابراین پیش از انجام هر کاری با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

درمان سلولیت با سلفینا

سلفینا یکی دیگر از روش های درمان سلولیت بوده که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده و با وعده درمان سلولیت در یک جلسه وارد شده است.

در این روش، پزشک ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و دستگاهی به شکل سوزن را در آن فرو می برد. در سلفینا، رشته های متصل به بافت پوست که عامل ایجاد گودی و ظاهر ناخوشایند پوست هستند قطع می شود.

نتیجه این عمل حدود دو سال در بدن شما خواهد ماند. در صورتی که پوست شما شل باشد یا اینکه مبتلا به سلولیت از نوع پوست پرتقالی باشید، روش سلفینا برایتان جواب نمی دهد

غذاهایی که با سلولیت مبارزه می کنند

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حذف سلولیت ایفا می کند به جای داشتن رژیم غذایی پر کالری یا غذاهای سدیمی که باعث سلولیت می شوند، باید در رژیم غذایی خود این موارد را جای دهید:

1. ماهی سالمون

سالمون به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شود. این نوع غذا نه تنها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است، بلکه غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این ویژگی ها، التهاب را کاهش می دهد و بافت های پوست و فیبرها را تقویت می کند. در نتیجه ، مواد سمی در رگ های خونی را کاهش می دهد و گردش خون را افزایش می دهد و سلولیت را دور نگه می دارد.

2. توت های تیره

بلوبری و شاتوت باعث افزایش تولید کلاژن و ایجاد بافت های جدید می شوند. آن ها همچنین بافت و رنگ پوست را بهبود می بخشند.

ممکن است ندانید که توت های تیره آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد که چربی محصور شده با بافت همبند را تجزیه می کند. این کار به جلوگیری از توسعه سلولیت کمک می کند.

3. چای سبز و گیاهی

برخلاف انواع دیگر غذاهایی که باعث سلولیت در ران و بدن می شوند، ماده فعال ECG و EGCG موجود در چای سبز یا زنجبیل متابولیسم را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک می کنند.

این امر باعث توقف رشد سلول های چربی می شود که منجر به سلولیت می شوند. علاوه بر این، یک فنجان چای سبز روزانه به حذف چربی بدن شما کمک می کند.

4. فلفل قرمز و فلفل کاین

این فلفل ها غنی از ویتامین B هستند که می توانند به بازیابی و تقویت بافت ارتباطی کمک کند و برای مبارزه با سلولیت های ناخواسته عمل می کند.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهند که فلفل چیلی و فلفل کاین برای چند ساعت پس از خوردن آن ها، میزان متابولیسم را 25 درصد افزایش می دهند. با این کار بدن شما می تواند کالری بیشتری بسوزاند که باعث کاهش چربی می شود.هم چنین، جریان خون را بهبود می بخشد، سموم را دفع میکند و رشد سلولیت را کاهش می دهد.

5. روغن زیتون

اغلب زنان همیشه یک ترس از چربی دارند، اما روغن زیتون یک چربی سالم برای بدن است.این یک روغن تک اشباعی خوب پردازش نشده و پلی فنول برای بدن است که تیروئید شما را سالم نگه می دارند، چربی را می سوزاند و گسترش سلول چربی را کاهش می دهد.بنابراین، اگر بخواهید از سلولیت جلوگیری کنید، زیتون خوراکی خوبی است.

6. سرکه سیب

هیچ کس نمی تواند فواید سرکه سیب را انکار کند، چون فواید سلامتی زیادی دارد. اگر می خواهید از شر سلولیت خلاص شوید، سرکه سیب یک انتخاب عاقلانه است. این نوع سرکه می تواند سموم را تخلیه کرده و آب را در اطراف شکم نگه دارد. به کاهش هورمون های استرس، دفع مسمومیت کبد و افزایش تعادل تولید استروژن کمک می کند.

7. زعفران

زعفران، غنی از ترکیبات ضد التهابی است که پیشرفت سلول های چربی را از بین می برد. فقط کمی از این مواد به فرونشاندن اشتها و افزایش گردش بین بافت ها کمک می کند.

شما همچنین می دانید که افزایش گردش خون به حذف سلولیت با افزایش میزان ماهیچه در زیر پوست شما کمک می کند.زعفران را به سالاد یا سس دل خواه خود اضافه کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.