شفا مگ

آیا قرص لگزاتال باعث چاقی میشود

قرص لگزاتال داروی ضد افسردگی است که ممکن است در برخی افراد باعث چاقی، افزایش وزن یا کاهش وزن شود و این می تواند به علت برخی عوارض جانبی این دارو باشد.لگزاتال از دسته داروی مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است که با افزایش سطح سروتونین باعث تنظیم خل و خوی می شوند. وقتی سطح سروتونین در محدوده طبیعی خود باعش باعث شادی، آرامش و اضطراب کمتر می شود. این دارو برای بهبود علائم اضطراب، ترس، وسواس و در بعضی موارد برای کاهش علائم پیش قاعدگی تجویز می شود. با این که این دارو برای افرادی که دچار افسردگی هستند مفید است، اما برخی از افرادی که از لگزاتال استفاده می کنند دچار چاقی یا افزایش وزن و حتی کاهش وزن می شوند. حال این سوال پیش می آید چرا لگزاتال باعث چاقی می شود؟

ایا قرص لگزاتال باعث چاقی میشود
  1. لگزاتال و چاقی
  2. لگزاتال و کاهش وزن
  3. ارتباط قرص لگزاتال بر کاهش یا افزایش وزن
  4. عوارض های جانبی قرص لگزاتال
  5. مدیریت وزن با قرص لگزاتال

قرص لگزاتال و چاقی

بسیاری از داروهای ضد افسردگی ممکن است بر روی وزن بدن تاثیر بگذارند که این باعث می شود برخی افراد بیشتر از دیگران وزن اضافه کنند. در مطالعاتی که انجام شده نشان داده شده است عواملی که باعث می شود فردی که از این دارو استفاده می کند دچار افزایش وزن شود عبارتند از :

  • بی تحرکی در طول روز
  • استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات
  • گوشت های فرآوری شده
  • لبنیات

فردی که قرص لگزاتال مصرف می کنند ممکن است مقداری افزایش وزن را تجربه کند، بخصوص اگر برای مدت طولانی از این دارو استفاده می کند. علت های زیادی وجود دارد که ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود.یکی از دلایلی که ممکن است قرص لگزاتال باعث چاقی و افزایش وزن شود افزایش سطح سروتونین است، زیرا هورمون سروتونین در کنتل وزن نقش زیادی دارد. این هورمون باعث افزایش اشتها در فرد نیز می شود و این باعث افزایش خوردن در فرد می شود.

البته لگزاتال ممکن است فقط باعث افزایش وزن جزئی شود. در یک مطالعه نشان داده شده است که افرادی که در این مطالعه شرکت کردند پس از 6 ماه مصرف قرص لگزاتال حدود 13 درصد آنها بیش از 2 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

قرص لگزاتال و کاهش وزن

اگر چه کاهش وزن در زمان مصرف لگزاتال کمتر رایج است، اما می تواند یکی از عوارض جانبی بالقوه لگزاتال باشد. برخی گزارش ها وجود دارد که افرادی که شروع به مصرف قرص لگزاتال کردند دچار کاهش وزن شده اند. همانطور که سطح سروتونین پس از مصرف این دارو افزایش می یابد، برخی از افراد انرژی بیشتری کسب می کنند که منجر به فعالیت بیشتر آنها می شود. همچنین برخی افراد الگوی غذایی ناسالم خود مانند پرخوری را متوقف کنند که این باعث کاهش وزن می شود.

ارتباط قرص لگزاتال بر کاهش یا افزایش وزن

افسردگی و اضطراب می توانند بر اشتهای فرد تاثیر بگذارند زیرا برخی از افراد ممکن است بیش از حد برای خوردن احساس اضطراب کنند که این می تواند باعث شود فرد اشتهای کمتری داشته باشد یا از خوردن لذت کمتری ببرد. برخی افراد هستند که در زمان اضطراب و افسردگی دچار پرخوری می شوند که نتیجه آن افزایش وزن و چاقی است.

اگر پس از مصرف قرص لگزاتال علائم افسردگی یا اضطراب شما بهبود یابد می تواند تاثیر زیادی بر عادات غذایی شما نیز داشته باشد. به نوبه خود ممکن است مقداری وزن کم یا اضافه کنید. بنابراین تغییرات در وزن ممکن است بیشتر به بهبود علائم مرتبط باشد تا عوارض آن.

افسردگی و افزایش وزن

افسردگی می تواند تمام روال زندگی روزمره از روابط گرفته تا عادات غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. اکثر افراد مبتلا به افسردگی احساس غم و اندوه عمیقی را تجربه می کنند. یکی از علائم افسردگی خستگی و کم اشتهایی یا پرخوری باشد.

از آنجایی که لگزاتال به بهبود علائم افسردگی کمک می کند ممکن است تغییراتی در عادات غذایی یا سطح انرژی شما داشته باشد. این تغییرات در نهایت می تواند بر وزن شما تاثیر بگذارد.

اضطراب و افزایش وزن

انواع مختلف اضطراب وجود دارد که اگر هر کدان از آنها را داشته باشید بدن شما بیشتر از یک فرد معمولی در حالت جنگ و گریز قرار داد. پاسخ جنگ و گریز می تواند باعث علائم فیزیکی شود که این بر سیستم گوارشی تاثیر زیادی می گذارد. برخی از انها شامل یبوست، سوء هاضمه و حالت تهوع می باشد. این علائم ممکن است فرد را به قدری ناراحت کند که تمایلی به خوردن نداشته باشد یا اشتهای زیادی برای خوردن غذا داشته باشد.

استرس که با اضطراب مرتبط است می تواند روی وزن تاثیر زیادی بگذارد. واکنش افراد به استرس یا اضطراب متفاوت است. برای برخی افراد استرس ممکن است باعث پرخوری شود و در برخی افراد ممکن است باعث از بین رفتن اشتها شود.

مردان و زنان ممکن است به اضطراب و استرس واکنش های مختلفی نشان دهند. زمانی که علائم اضطراب بهبود بخشد ممکن است تغییراتی را در عادات غذایی یا سطح انرژی خود مشاهده کنید که این می تواند باعث کاهش یا افزایش وزن شود.

دیگر عوارض های جانبی قرص لگزاتال

قرص لگزاتال ممکن است عوارض جانبی برای برخی افراد داشته باشد که شایعترین آنها سردرد، حالت تهوع، خشکی دهان، خستگی، اختلال در خواب، مشکلات جنی و افزایش تعریق می باشد.

قرص لگزاتال ممکن است در برخی افراد باعث از دست دادن اشتها یا پرخوری بیش از حد شود. اختلال در خواب ، یبوست، حالت تهوع می تواند بر وزن فرد تاثیر بگذارد.

همچنین لگزاتال ممکن است برخی عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد که در صورت مشاهده علائم با پزشک مشورت کنید

  • دشواری در تنفس
  • تشنج
  • توهم
  • راش پوستی
  • افکار خودکشی
  • گیجی

مدیریت وزن با قرص لگزاتال

تاثیر داروها در افراد متفاوت است. در برخی ممکن است تغییرات قابل توجهی در وزن آنها ایجاد کند در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچ تغییری رخ ندهد.

ورزش

ورزش نه تنها به کنترل وزن کمک می کند بلکه می تواند خواب را بهبود بخشد و استرش را کاهش دهد. توصیه می شود که بزرگسالان بالای 18 سال فعالیت بدنی داشته باشند. شما می توانید در هفته 2 ساعت فعالیت بدنی داشته باشید که این زمان را می توانید در طول هفته به بخش های کوچک تقسیم کنید.

تغذیه سالم

سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از مواد غذایی سالم استفاده کنید، زیرا تغذیه سالم نقش زیادی در مدیریت وزن دارد. یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل ترکیبی از غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، لبنیات و پروتئین است. بهبود عادات غذایی ممکن است کمی زمان بر باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.