شفا مگ

رفع دائمی چروک پیشانی در منزل

عوامل زیادی باعث ایجاد چروک پیشانی یا همان خط اخم می شود که مهمترین آنها افزایش سن، نور خورشید، سبک زندگی، استرس و سیگار کشیدن می باشد. اما حال چگونه می توانید چروک پیشانی را به طور دائم و بدون عمل های زیبایی در منزل رفع کنیم.اگر می خواهید از شر خطوط اخم و چروک پیشانی خود خلاص شوید، روش های زیادی برای آن دسته از افرادی که نمی خواهند تزریق بوتاکس یا سایر درمان های پزشکی انجام بدهند وجود دارد. در ادامه به علت چین و چروک پیشانی و روش های رفع چین و چروک صورت در منزل با درمان های طبیعی می پردازیم.

رفع دائمی چروک پیشانی در منزل
  1. علت چروک پیشانی چیست
  2. رفع چین و چروک پیشانی در منزل
  3. ماساژ برای از بین بردن چروک پیشانی
  4. نکات مهم
  5. پیشگیری از چروک پیشانی

علت چروک پیشانی چیست

چروک پیشانی یا همان خط اخم در مرحله اول به علت افزایش سن است و با گذشت زمان پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و این باعث ایجاد خط اخم و چروک روی پیشانی می شود. اما علت های دیگری نیز می تواند باعث چروک پیشانی شود که عبارتند از

تابش نور خورشید

همانطور که میدانید نور خورشید دارای اشعه ماوراء بنفش است که این می تواند به پوست آسیب برساند و باعث تجزیه شدن کلاژن در پوست می شود که این می تواند باعث خطوط روی پیشانی شود.

اخم کردن زیاد

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که اخم نکن پیشانیت خط می افتد. بله درست است اگر مدام پوست شما در حالتی مداوم قرار بگیرد ممکن است باعث ایجاد خطوط اخم و چروک روی پیشانی شود.

استرس و اضطراب

استرس علت بسیاری از درد ها و بیماری ها است و این می تواند روی پوست تاثیر منفی بگذارد. تنش هایی که بر شما وارد می شود می تواند منجر به استرس روی پوست شود که در نهایت باعث ایجاد خطوط اخم خواهد شد.

رفع چین و چروک پیشانی در منزل

ماساژ با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روش های مطمئن و بدون عوارض برای رفع چروک پیشانی است، زیرا این ماده حاوی آنتی اکیدان هایی است که می تواند فعالیت های رادیکال های آزاد در بافت های پوست را از بین ببرد. این باعث می شود خطوط در پیشانی محو شوند.

برای انجام این روش 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل بکر را در کف دست خود بزنید و برای چند دقیقه و تا زمانی که روغن جذب پوست می شود آن راروی پیشانی و صورت خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب روی پوست بماند.

این کار را بهتر است هر شب قبل از خواب انجام دهید. توجه داشته باشید اگر پوست شما چرب یا مستعد جوش است از این درمان خودداری کنید زیرا روغن نارگیل می تواند باعث ایجاد جوش های بیشتر روی پوست شما شود.

مالیدن روغن کرچک روی پیشانی

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که باعث نرم شدن پوست می شود و همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می تواند با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کند و باعث از بین رفتن چروک های پیشانی می شود.

یک قاشق چایخوری روغن کرچک را با حرکات ضربه ای ملایم روی پیشانی خود بمالید و بگذارید چند ساعت روی پیشانی بماند. این کار را می توانید یک بار در روز انجام دهید.

ماساژ با روغن بادام

روغن بادام می تواند به راحتی پوست شما را صاف و تقویت کند. روغن بادام حاوی موادی است که باعث نرم کنندگی پوست و مرطوب نگه داشتن آن می شود که این باعث کاهش چین و چروک پیشانی می شود.

چند قطره روغن بادام را روی پیشانی خود بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید و بگذارید برای مدتی روی پوست بماند.
قبل از استفاده از روغن بادام تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید به این روغن حساسیت و الرژی ندارید.

ماساژ با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا سرشار از ویتامین E است و می تواند باعث کند کردن روند پیری پوست شود و به کاهش استرس پوست کمک کند. این ممکن است به کاهش ظاهر چین و چروک های پیشانی کمک زیادی کند.

چند قطره روغن جوجوبا را با نوک انگشتان خود با حرکات رو به بالا روی پیشانی خود ماساژ دهید و پیشانی خود را حدود 2 دقیقه ماساژ دهید و بگذارید 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید.

ماسک مرکبات

شاید برایتان عجیب باشد که مرکبات مانند پرتقال و لیمو می توانند به کاهش چروک پوست کمک کنند. این میوه ها سرشار از ویتامین C هستند که می توانند مویرگ ها را تقویت کنند و باعث تحریک پوست برای ساخت کلاژن شوند.

یک قاشق چایخوری آب لیمو را با دو تا سه قاشق چایخوری آب مخلوط کنید و یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کرده و روی پیشانی بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب بشویید.

همچنین می توانید پوست مرکبات مانند لیمو و پرتقال را آسیاب کرده و با مقداری گلاب مخلوط کنید و به صورت خود بمالید. سپس آن را با آب بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ و ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا و سفیده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند و می توانند به کاهش خطوط ریز پیشانی کمک کنند و باعث تقویت و سفت شدن پوست شوند.

2 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را با 1 سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و آن را به پیشانی خود بمالید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. این کا را 2 بار در روز به مدت یک الی 2 هفته انجام دهید.

توجه داشته باشید اگر به ژل آلوئه ورا حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. حتما قبل از انجام این کار تست پچ انجام دهید.

ماسک موز

موز حاوی روغن های طبیعی و ویتامین هایی است که می توانند سلامت پوست را تقویت کنند. برای استفاده از موز جهت کاهش چروک پیشانی مقداری موز را له کنید تا خمیری یکدست حاصل شود و سپس یک لایه آن را روی پیشانی خود قرار دهید و بگذارید حدود 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

مالیدن وازلین روی پیشانی

وازلین می تواند پوست شما را هیدراته نگه دارد و باعث کاهش خطوط ریز روی پیشانی می شود.

نصف قاشق چایخوری وازلین را روی پیشانی خود بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید تا پوست از حالت چسبندگی در آید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

توجه فرمایید اگر پوست شما مستعد آکنه است از وازلین استفاده نکنید زیرا وازلین می تواند باعث تشدید جوش روی صورت شود.

ماساژ در منزل برای از بین بردن چروک پیشانی

ابتدا کف دست چپ خود را در سمت چپ پیشانی خود قرار دهید و پوست خود را محکم بگیرید و سپس دست راست خود را در طرف راست پیشانی قرار دهید و آن را محکم بگیرید. سپس دستان خود را برای ماساژ در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

این کار را حدود 2 دقیقه ادامه دهید و سپس دست راست خود را ثابت نگه دارید و دست چپ خود را در خلاف عقربه ساعت به مدت 2 دقیقه بچرخانید و پیشانی خود را ماساژ دهید. این کار را سه بار به مدت شش دقیقه در هر طرف تکرار کنید.

نکات مهم برای از بین بردن چروک پیشانی

اگر چه روش های زیادی برای از بین بردن چروک پیشانی وجود دارد، اما برخی روش ها مکمل سایر روش های دیگر است و با انجام این روش ها می توانید از شر چروک پیشانی خلاص شوید.

رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین عامل ها در از بین بردن چروک پیشانی است. با مصرف آب به صورت خود آبرسانی کنید و همچنین مواد غذایی حاوی اسید های چرب امگا 3 مصرف کنید که این می تواند از ایجاد آسیب به پوست جلوگیری کند.

خواب کافی مهمترین رکن پوست سالم است، پس به اندازه کافی بخواید و سعی کنید در هنگام خوابید به پشت بخوابید زیرا خوابیدن با صورت روی بالش می تواند پوست را کشیده کند و این باعث ایجاد چروک بیشتر روی پیشانی می شود.

اگر در روز به بیرون از خانه می روید حتما از ضد افتاب استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش در روز های ابری و در طول زمستان نیز وجود دارد.

سعی کنید روزانه 3 بار صورت خود را به خصوص پیشانی را با کرم های مرطوب کننده مرطوب کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از چروک پیشانی

چندین مطالعه نشان می دهد که رتینوئیدها یا ویتامین A می توانند به کاهش خطوط ظریف و چین و چروک کمک کنند زیرا می توانند رشد و تمایز سلولی را افزایش دهند

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. این می تواند اطمینان حاصل کند که ویتامین های ضروری (مانند ویتامین های A، C و E) و مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت تولید کلاژن در پوست خود را مصرف می کنید و در نتیجه از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنید
درگیر شدن در تمرینات منظم و فعالیت بدنی می تواند به شادابی و لطافت پوست شما کمک کند. همچنین ضروری است که خود را هیدراته نگه دارید زیرا باعث می شود پوست شما تجدید و لطیف شود.

می توانید از کرم های صورت و محصولات حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. اسید هیالورونیک یک بیوپلیمر طبیعی است که بخشی از ماتریکس خارج سلولی بافت های پوست است. این را می توان به عنوان یک پرکننده پوست استفاده کرد زیرا HA در پوست شما پیوند عرضی پیدا می کند و در نتیجه چین و چروک های پیشانی را کاهش می دهد

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.