شفا مگ

دارم میمیرم از خارش واژن، علت و درمان آن چیست

یکی از مشکلات شایع در زنان خارش واژن است که می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره آنها شود که می تواند علت های متفاوتی از جمله تحریک، عفونت و یا یائسگی باشد. مواد بهداشتی، مواد تحریک کننده پوستی، عفونت های واژن و استرس می تواند از علت های شایع خارش واژن باشد. خارش واژن می تواند در داخل یا لبه های بیرونی واژن رخ دهد و با توجه به علت خارش می توان آن را درمان کرد. در ادامه به علت خارش واژن و روش های درمان خانگی و دارویی آن می پردازیم.

دارم میمیرم از خارش واژن
  1. علت خارش واژن چیست
  2. علت خارش بیرونی واژن
  3. زمان خارش واژن این کارها ممنوع
  4. درمان خانگی خارش واژن

علت خارش واژن چیست

خارش واژن می تواند در داخل واژن یا لبه های بیرونی واژن رخ دهد که هر کدام با توجه به معاینات و آزمایشات دقیق توسط پزشک علت آن مشخص می شود و پزشک برای درمان آن اقدام می کند. برخی از علت ها شایع هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی از قبیل اگزما، پسوریازیس، حساسیت می تواند یکی از علت های خارش بیرونی واژن باشد که باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی می شود. توجه داشته باشید اگزما و پسوریازیس دو مشکل پوستی هستند که در صورت عدم درمان می توانند گسترش یابند، پس حتما نسبت به درمان آن اقدام کنید.

عفونت قارچی واژن

یکی دیگر از علت های خارش واژن عفونت قارچی می باشد که به طور معمول در مهبل رخ می دهد. مخمر ها در واژن به طور طبیعی زندگی می کنند اما زمانی که مخمر ها سطح شان تغییر کند باعث ایجاد عفونت می شود که شایعترین علائم آن خارش می باشد.

واژینوز باکتریال

اگر خارش شما به همراه ترشحات پنیری شکل بود می تواند از علائم واژینوز باکتریال باشد که یک بیماری شایع در زنان است. خارش واژن از علائم شایع این بیماری می باشد و علت اصلی ایجاد این عفونت از بین رفتن تعادل بین باکتری در مهبل است.

بیماری مقاربتی

اگر خارش واژن دارید و ترشحات زرد رنگ نیز مشاهده می کنید ممکن است دچار بیماری های مقاربتی شده باشید. این بیماری ها به علت رابطه جنسی محافظت نشده می باشد و نمونه ای از این بیماری ها شامل تب خال تناسلی و سوزاک می باشد. در صورت مشاهده علائم به پزشک زنان مراجعه کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

مواد شیمیایی تحریک کننده

اگر در زمان تماس با برخی محصولات شیمیایی دچار خارش شده باشید ممکن است به آن ماده آلرژیک داشته باشید. صابون، کرم، پماد، مواد شوینده، نرم کننده لباس، دستمال توالت و نواربهداشتی از جمله مواردی هستند که می توانند باعث آلرژیک در زنان شود.

علت خارش بیرونی واژن

خارش بیرونی واژن علت های متفاوتی می تواند داشته باشد که یکی از علت های آن التهاب لبه های بیرونی واژن است که می تواند ناشی از عفونت، واکنش الرژیک یا آسیب باشد.

تعریق: تعریق می تواند در ناحیه تناسلی ایجاد شود و خشک شدن عرق باعث کشیدگی کشاله ران و واژن می شود و اگر علت خارش واژن تعریق یش از حد باشد هنگام حمام کردن باید این خارش از بین برود.

اگزما: اگزما که به آن درماتیت نیز گفته می شود یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی و خارش می شود. اگزمای دستگاه تناسلی زنان می تواند روی مجرا یا سایر نقاط تاثیر بگذارد.

تبخال تناسلی: تبخال ناحیه تناسلی یکی دیگر از علت های شایع خارش دستگاه تناسلی می باشد. این بیماری اغل توسط ویروس هرپس ایجاد می شود، اما تواند توسط ویروسی از نوع HSV ایجاد شود که باعث تبخال دهانی می شود.

زمان خارش واژن این کارها ممنوع

اگر دچار خارش واژن شدید و در حال درمان هستید برخی کارها را نباید انجام دهید، زیرا می تواند باعث تشدید خارش شود و اگر دچار عفونت نیز شده باشید ممکن است عفونت شدیدتر شود.

لباس زیر تنگ ممنوع : در زمان خارش واژن از لباس های تنگ و غیر پنبه ای اجتناب کنید، زیرا این لباس ها باعث افزایش رطوبت در ناحیه واژن شده و این به رشد باکتری ها و قارچ ها کمک می کند.

لیف و صابون ممنوع : اگر خارش واژن و همزمان سوزش نیز دارید از لیف و صابون استفاده نکنید. برخی افراد ممکن است به این فکر کنند که عدم بهداشت باعث عفونت و خارش شده است و با لیف و صابون شروع به تمیز کردن می کنند که این باعث افزایش و تشدید خارش واژن می شود.

استخر رفتن ممنوع: اگر دچار خارش واژن به هر علتی باشید ممکن است وارد استخر حاوی کلر یا جکوزی حاوی آب داغ شوید علائم شما تشدید یابد.
استفاده از دستمال توالت معطر ممنوع: در طول درمان خارش واژن یا عفونت واژن از دستمال توالت های معطر استفاده نکنید. این دستمال ها حاوی مواد شیمیایی آلرژی زا هستند که ممکن است باعث تشدید خارش شما شود.

درمان خانگی خارش واژن

قطعا بیشتر زنان با برخی داروها و درمان های خانگی برای رفع مشکل خارش واژن آشنا هستند، اما توجه داشته باشید که روش های درمانی می بایست با توجه به علت خارش استفاده شود. اگر علت خارش مشخص نشود و درمان نادرستی انجام دهید می تواند خارش را بدتر کند.

جوش شیرین برای خارش واژن

جوش شرین یکی از روش های درمان خارش واژن است که می تواند به رفع خارش و خشکی پوست کمک کند. اگر دچار خشکی پوست و خارش بیرونی واژن شده اید می توانید مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و به شکل خمیر در آورید و آن را به لبه های بیرونی واژن بمالید.

یکی دیگر از روش های درمان خارش با جوش شیرین حمام جوش شیرین است. برای این منظور مقداری جوش شیرین را در یک تشت آب ریخته و درون تشت بنشینید.

درمان خارش واژن با سرکه سیب

سرکه سیب از جمله مواد موثر در خانه است که خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد و می تواند به درمان خارش و سوزش واژن بسیار موثر باشد.برای درمان خارش واژن با سرکه سیب می توانید 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و روزانه 2 بار به مدت چند روز واژن را با آن بشویید.

درمان خارش واژن با نمک

نمک دارای خاصیت ضد باکتری است و می تواند باکتری ها و قارچها را از بین ببرد.همچنین می تواند به خارش واژن کمک کند.شستن واژن با آب نمک غلیظ می تواند به سرعت خارش واژن را تسکین دهد.

برای درمان خارش واژن با نمک می توانید 1 قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و به وسیله آن واژن را شستشو دهید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید. یا اینکه یک چهارم فنجان نمک را داخل وان پر از آب گرم حل کنید و برای 10 دقیقه داخل آن بشینید.

درمان خارش واژن به علت تعریق زیاد

می توانید برای جلوگیری از خارش در زمان تعریق اقداماتی را انجام دهید.

  • وقتی می دانید عرق زیاد می کنید از لباس های زیر پنبه ای استفاده کنید
  • در زمان ورزش از لباس های مناسب رطوبت استفاده کنید
  • مرتب دوش بگیرید و لباس تمیز بپوشید
  • از دستمال مرطوب بهداشتی استفاده کنید
  • اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید
  • از پد یا جوراب شلواری بپرهیزید
  • از پودرها یا کرم های جذب کننده رطوبت استفاده کنید

درمان خارش واژن به علت عفونت

درمان عفونت قارچی در خانه آسان است، اما علائم عفونت قارچی بسیار شبیه به سایر بیماری ها مانند بیماری های مقاربتی است. تشخیص دقیق علت خارش واژن قبل از امتحان کردن یک درمان در خانه بسیار مهم است.

خوردن ماست: ماست حاوی پروبیوتیک است که می تواند به اصلاح عدم تعادل در باکتری ها کمک کند. باکتری ها و مخمرهای موجود در واژن یکدیگر را کنترل می کنند، اما زمانی که کمبود باکتری وجود داشته باشد، مخمر می تواند خارج از کنترل رشد کند. تحقیقات نشان داده است که با خوردن ماست، میکروبیوم روده میزان مخمر را در بدن کاهش می دهد.

استفاده از اسید بوریک : در یک مطالعه کوچک نشان داده شده است که اسید بوریک به اندازه داروی ضد قارچی تجویزی فلوکونازول در درمان عفونت های قارچی موثر است.همچنین هیچ اطلاعاتی در مورد ایمنی طولانی مدت وجود ندارد، بنابراین از اسید بوریک برای درمان واژینیت مکرر بدون مشورت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود استفاده نکنید. فقط باید به صورت موضعی یا به عنوان شیاف واژینال استفاده شود زیرا این ماده در صورت مصرف یا جذب در بدن به مقدار زیاد می تواند منجر به مسمومیت شود.

حمام کردن با جوش شیرین: حمام کردن با جوش شیرین نیز ممکن است کمک کننده باشد. در یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده شده است که جوش شیرین کاندیدا را می کشد ، اما هیچ داده ای برای حمایت از اثربخشی واقعی در انسان وجود ندارد. 5 برای درست کردن یک حمام جوش شیرین، یک چهارم تا دو فنجان را به یک حمام گرم اضافه کنید.

درمان خارش واژن به علت واکنش های آلرژیک

برخی از مواد شیمیایی می توانند باعث تحریک و خارش واژن شوند. این محرک ها شامل شوینده های لباس، صابون ها، شوینده های بدن، نمک حمام یا حمام حباب دار، دوش ها و اسپری های زنانه است. در برخی موارد، یک واکنش آلرژیک ممکن است رخ دهد که منجر به خارش و بثورات در بدن می شود.

برخی از درمان های خانگی مفید برای خارش ناشی از محرک های شیمیایی عبارتند از:

قطع مصرف محصول: ساده ترین راه برای کاهش خارش واژن ناشی از یک محرک شیمیایی، قطع مصرف آن است. این معمولا خارش را برطرف می کند.

پوشیدن لباس زیر نخی: ناراحتی در ناحیه واژن را می توان با تغییر نوع لباس زیر کاهش داد. از آنجایی که پنبه یک پارچه قابل تنفس است، می تواند به کاهش سوزش در ناحیه واژن کمک کند.

استفاده از کرم آلوئه ورا: آلوئه ورا یک تسکین دهنده پوست اثبات شده برای انواع بیماری های پوستی است.

استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل به طور بالقوه برای خارش ناشی از اگزما موثر است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.